جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱

نظر خوش چهره درباره حذف چهار صفر چیست؟

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 696984
اقتصاد ایران که سال‌ها در مقاطع مختلف با شوک اقتصادی ناشی از متغیرهای اقتصادی به‌ویژه تورم و ارز مواجه می‌شود، امروز با نسخه‌ای جدید از سوی دولت برای تقویت ارز پول ملی مواجه شده است. نسخه‌ای که تحت عنوان «حذف صفر از پول ملی» قرار است به ادعای دولتمردان سقوط ارزش پول ملی را جبران کند.
نظر خوش چهره درباره حذف چهار صفر چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، حذف صفر از پول ملی همچون هر سیاستی موافقان و مخالفانی دارد؛ مخالفان اجرای این طرح، کاهش هزینه‌های مبادلات، کاهش هزینه‌های چاپ و انتشار اسکناس و تاثیرات روانی آن را از مهم‌ترین دلایل تأثیر آن در تقویت ارزش پول ملی می‌دانند و در مقابل مخالفان تأثیر اجرای این برنامه در اقتصاد ملی را صرفاً روانی و مقطعی عنوان می‌کنند و بر این باورند که حذف صفر از پول ملی باید بعد از اصلاحات مالی و ایجاد ثبات اقتصاد اجرایی شود.

در همین زمینه محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه «صبح‌نو» با اعلام هشدارها و پیش‌بینی‌های کارشناسان و نخبگان از وقوع فاجعه در اقتصاد ملی پیش از شوک‌های اقتصادی در ابتدای دهه 90، اجرای طرح «حذف چهار صفر از پول ملی» را فقط یک دارو از چند 10 داروی شفابخش اقتصاد ایران می‌داند و معتقد است اجرای این برنامه به‌تنهایی برای تقویت ارزش پولی فقط یک «اقدام جنبی و حاشیه‌ای» است.

اگر ابرمدیریت بر کشور حاکم بود، تحریم‌ها به فرصت تبدیل می‌شد
خوش‌چهره با بیان اینکه موضوع حذف صفر از پول ملی را می‌توان با یک ارزیابی کوتاه یا یک تحلیل محتوا مورد بررسی قرار داد، اظهار کرد: برایند تلفیق این دو این است که ما بعد از نابسامانی و آشفتگی مدیریت پولی و ارزی کشور در ابتدای دهه 90 فارغ از دلایل شیطنت دنیای سلطه و در رأس آن آمریکا که جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه ایران را نمی‌توان نادیده گرفت، باید از این تقابل و تعارض دنیای سلطه هراس داشته باشیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: اگر هوشیاری و مدیریت عاقلانه و سلیمی در مدیریت اقتصادی کشور وجود داشت و در عین حال تجربه 40 ساله تحریم و سایر مسائل به کار گرفته می‌شد، این تحریم‌ها پیش از تأثیر، قابل رصد و مدیریت بودند و می‌توانستیم از بسط و گسترش آن جلوگیری کنیم؛ حتی می‌توانستیم با رصد و مدیریت اوضاع، تحریم‌ها را کم‌اثر، بی‌اثر و مهار کنیم و بعد حتی اگر ابرمدیریت بر کشور حاکم بود این تحریم‌ها و تهدیدها را می‌شد تبدیل به فرصت کرد.

غفلت و جهالت دولت و مجلس
وی ادامه داد: متاسفانه ضمن قبول شیطنت دنیای سلطه، بیشتر به‌دلیل غفلت و جهالت مدیریت کلان اقتصادی کشور در حوزه مدیریت امور اجرایی و پس از آن غفلت و جهالت مجلس در جایگاهی که به‌عنوان رأس همه امور قرار دارد و می‌توانست جلوی خطاها را بگیرد و هشدارهای لازم را بدهد، این آشفتگی اقتصادی رقم خورد. در نهایت متاسفانه با ضعف مدیریت‌ها و طمع دنیای سلطه، ارزش پول ملی سقوط کرد و معیشت مردم با مشکل مواجه شد.

هشدارهای بازی‌های خطرناک علیه دولت پیش از شوک اقتصاد دهه 90 داده شده بود
این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه یک‌سال پیش از تحریم‌های ابتدای دهه 90، هشدارهای لازم در خصوص بازی‌های خطرناک علیه دولت با هدف تخریب اقتصاد ملی داده شد، تاکید کرد: در این جریان برخی افراد از روی غفلت و جهالت و برخی عمداً توصیه‌هایی انحرافی از داخل بدنه دولت به دولتمردان می‌کردند که منجر به تصمیمات ناصواب و غلط در دولت شد تا متاسفانه با چالش‌های اقتصادی مواجه شویم.

اعتراف شجاعانه اما تلخ رییس‌جمهوری
خوش‌چهره ادامه داد: از جمله شواهد این مدعا این است که بعد از افزایش چند برابری نرخ ارز، رییس‌جمهوری در رسانه ملی اعترافی شجاعانه اما تلخ و اسفناک کرد که دوستان مشاور و تصمیم‌گیر اقتصادی وی به ایشان توصیه کردند که با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش صادارت و تقویت تولید ملی خواهیم بود که رییس‌جمهوری گفت هر چه آزاد گذاشتیم این‌گونه نشد. 

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ماهیت این اعتراف و اقرار، شجاعانه بود، گفت: اما اینکه مدیریت رشد قیمت ارز از دست دولت خارج شد و ساده از کنار افزایش چندبرابری قیمت ارز گذشت و هیچ دلجویی و عذرخواهی از آحاد مردم که در رأس آن حقوق‌بگیران هستند، صورت نگرفت، پذیرفتنی نیست.

به گفته خوش‌چهره، با افزایش چندبرابری قیمت ارز به یکباره بخش قابل‌توجهی از مردم فقیر شدند و حتی خیلی از اساتید دانشگاه، فرهنگیان و امثالهم تحت فشارهای اقتصادی غیرقابل قبولی قرار گرفتند و درجا قدرت خرید آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرد و ضعیف شدند به‌طوری‌که بسیاری از اساتید باید دو تا سه برابر میزان قبل از افزایش چهار برابری قیمت ارز تدریس کنند تا قدرت خرید خود را تازه به میزان افزایش چندبرابری ارز برسانند.

عبور ساده‌انگارانه دولت از خطاها
وی تاکید کرد: دولت به سادگی از این خطاها و عدم پاسخگویی به خطاهایی که قابل پیش‌بینی بودند، گذشت که این غفلت دولت در مدیریت کلان پولی و ارزی و بی‌پاسخ گذاشتن ابهامات اذهان عمومی قابل قبول نیست. این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه حتی در این فرایند قوه‌قضاییه نیز مسوول است که با یک تأخیر معنادار به مقابله و مبارزه با سوداگری سکه و ارز آن هم به صورت ناقص پرداخت و فقط به محاکمه چند مفسد درجه چندم اقتصادی بسنده کرد، گفت: حال اگر این مسائل را بدانیم که چه فاجعه‌ای برای پول ملی رخ داد و خسارت‌های آن بر تولید ملی و سطح رفاه مردم را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که این اتفاقات در شرایطی رخ ندادند که به این زودی مشکلات برطرف شوند. 

سرازیری ماشین اقتصاد ملی در دولت دوازدهم، هم‌جهت با دولت دهم
وی با اشاره به اینکه حرکت شتابان ماشین اقتصاد ملی از دولت دهم در سرازیری قرار گرفت، افزود: هنر و ادعای دولت یازدهم در ابتدای فعالیت این بود که جلوی این حرکت شتابان را می‌گیرد که البته تا حدی موفق بود و این حرکت شتابان نزولی کندتر شد اما همچنان در سراشیبی قرار داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تاکید کرد: سقوط ارزش پول ملی دوباره در دولت دوازدهم هم‌جهت با دولت دهم ادامه پیدا کرد. در این شرایط قوه‌قضاییه، دولت و در رأس آن مجلس نیز کاستی‌هایی داشتند تا در نهایت منجر به سقوط پول ملی شد.

نسخه موضعی «حذف صفر از پول ملی» برای اقتصاد
خوش‌چهره معتقد است: اکنون در این شرایط نابسامانی و آشفتگی اقتصادی، ضعف یا احتمالاً سوء‌مدیریت و سقوط ارزش پول ملی، موضوع حذف چهار صفر از پول ملی مطرح شده است. اگر قبول کنیم یک فاجعه در اقتصاد رخ داده، بنابراین دولت باید برای درمان بیماری اقتصاد نسخه‌ای چند بندی بپیچد؛ یعنی دولت باید برای خروج از این آشفتگی اقتصادی داروهای اصلی همراه با مُسکن‌ها و تقویت‌کننده‌ها تجویز کند، در حالی که ما شاهد تجویز نسخه جامع برای بازسازی اقتصاد ملی و جبران کاهش معنادار رفاه ملی و ترمیم معیشت مردم نیستیم و این نسخه‌های موضعی، موردی و تک‌دارویی قطعاً برای اقتصاد شفابخش نخواهد بود. 

درمان اقتصاد بدون نسخه جامع
این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حذف چهار صفر در خوشبینانه‌ترین حالت یک اقدام حاشیه‌ای و جنبی برای معالجه اقتصادی است که برای آن نسخه جامع ننوشته‌ایم، گفت: بنابراین اجرای برنامه حذف صفر از پول ملی به‌تنهایی فقط جنبه درمان جنبی دارد و در شرایطی که هنوز مجموعه‌ای از داروهای لازم برای احیا و ساماندهی اقتصاد و افزایش ارزش پولی تجویز نشده است، نمی‌تواند مؤثر باشد.
وی افزود: حفظ و افزایش ارزش پول با حذف صفر به‌لحاظ روانی معنا دارد اما صرفاً یک راه‌حل نیست؛ پس انتزاعی نمی‌توانیم اعلام کنیم حذف صفر یک اقدام مؤثر و جامع است، حتی می‌تواند کاملاً بی‌اثر باشد و فقط از فشارهای روانی بکاهد.

وی با بیان اینکه تقویت ارزش پول ملی و در رأس آن تقویت اقتصاد ملی، تقویت قدرت خرید عمومی مردم و نقشه‌راهی در جهت ارتقای سطح رفاه عمومی مردم از طریق تقویت تولید ملی، نسخه و بسته‌ای نیاز دارد که در آن حذف صفر یکی از بندهای نسخه چند ده دارویی درمان است، تاکید کرد: بنابراین اشتباه نکنیم که حذف صفر از پول ملی یک درمان تحریک‌کننده اقتصادی است و بدون نسخه‌ای از داروهای متعدد، همه مشکلات برطرف می‌شود.

فعالان اقتصادی همچنان در شوک غفلت‌ها
وی افزود: بسیاری از فعالان، دلسوزان و نخبگان هنوز در شوک تصمیمات ناقص و غفلت‌ها و جهالت‌هایی هستند که این تصمیمات از دولت شروع شد و پس از آن غفلت‌های مجلس و قوه‌قضاییه در این مسیر ادامه داشت.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران همچنین بر این باور است: حتی دستگاه‌های اطلاعاتی که موضوعات مربوط به مسائل و منافع ملی جزء مأموریت‌های آن‌هاست و بخش‌های اقتصادی آن‌ها مأموریت‌هایی داشتند، باید پاسخگو باشند که چرا جریانات سازمان‌یافته تخریب اقتصاد ملی که ریشه‌های داخلی، نفوذی و خارجی دارند، کار خود را کردند و ضربه خود را به اقتصاد زدند اما مورد کم‌توجهی قرار گرفت و به محاکمه چند مفسد اقتصادی درجه‌ چندم بسنده کردند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
خوش چهره گفت:" اما اینکه مدیریت رشد قیمت ارز از دست دولت خارج شد و ساده از کنار افزایش چندبرابری قیمت ارز گذشت و هیچ دلجویی و عذرخواهی از آحاد مردم که در رأس آن حقوق‌بگیران هستند، صورت نگرفت، پذیرفتنی نیست."
-عذرخواهی ودلجویی را میتوان داخل سفره حقوق بگیر وخانواده اش بجای گوشت ومرغ ولبنیات قرار داد؟؟
-خوش بحال نجومی بگیرها