چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۲۶
حرکت مضحک اروپا که اصل وجودی برجام را نقض کرد

​«برجامیزه» کردن سیاست چه دستاوردی برای کشور داشت؟/ چی گفتند؛ چی شد

دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 609707
برجامیزه کردن سیاست ایران سبب شد توسعه یک عامل خارجی دیده شود که برای دستیابی به آن باید حتما با طرف غربی توافق صورت گیرد.
​«برجامیزه» کردن سیاست چه دستاوردی برای کشور داشت؟/ چی گفتند؛ چی شد
گروه سیاسی جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: روزگاری پیشرفت کشور منوط به بیرون از مرزها شد و راه نجات و توسعه ایران در توافق هسته‌ای و روابط خارجی دیده شد. در این میان برخی چون «محمود سریع القلم» استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی که نزدیک به دولت است، سیاست درهای باز را توصیه کردند و بیان شد درها را باز کنید تا پیشرفت و تکنولوژی از شما استقبال کند. «برجامیزه کردن» سیاست نامی است که می توان برای این سیاست گذاشت.

این درحالی بود که کشورهایی مانند چین پیشتر این الگو را طرح ریزی و اجرا کرده بودند اما جز تجربه‌ای تلخ چیزی عایدشان نشده بود و تنها یک عبرت تاریخی ماند که به توان داخلی خود اتکا کنند که به نظر می رسد چین امروز از این تجربه به خوبی استفاده کرده است. اما به نظر می رسید ما هم بایستی به جای استفاده از تجربه دیگران این تجربه تلخ را تکرار می کردیم تا شاید در این حیطه درس عبرتی بگیریم.

موضوعی که هنوز هم با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی از سوی جریان اصلاحات تکرار می شود. «بهزاد نبوی» چریک پیر اصلاحات در گفتگویی که اخیرا داشته است به همین مسئله تاکید می‌کند و می گوید: « به نظر می‌رسد تنها راه نجات اقتصاد از وضعی که در آن گرفتار شده‌ایم، سرمایه‌گذاری خارجی است. بنابراین تا هنگامی که این اتفاق نیفتد، بهترین مدیران هم کماکان دچار مشکل خواهند بود و مشکلات نیز روزبه‌‌روز بیشتر می‌شود؛ پس مشاهده می‌کنید که حل مشکلات تنها به دولت مربوط نمی‌شود.»

دولت نیز اغلب تخم مرغ‌های خود را در سبد توافق هسته‌ای چید و اشتغال و ازدواج جوانان و همچنین محیط زیست و حتی آب خوردن مردم نیز به این موضوع گره خورد. در همین راستا به دولت یازدهم با توجه به اینکه بیشتر به مذاکره با ابزار دیپلماسی متمرکز بود« دولت دیپلماتیک» گفته شد. حتی بیان شد که کلیدی که روحانی از آن در انتخابات یازدهم سخن گفت و نماد انتخاباتی اش شد همین توافق و برجام بوده است.

در همین رابطه یکی از روزنامه های اصلاح طلب بعد از توافق هسته ای تیتر زد: «کلید چرخید؛ ایران خندید» اما حال پس از گذشت 5 سال از دولت و قریب سه سال از توافق هسته‌ای مطرح می شود که «هفته آینده هر تصمیمی (درباره برجام)گرفته شود در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد کرد.»

موضوع اصلی اینجاست که تغییر اساسی که در کشور ایجاد شده چرخش نگاه‌ها به خارج از کشور بوده است. این درحالی است که همواره بیان شده که اتکا به توان داخلی راه پیشرفت و ارتقای سطح کیفی زندگی در کشورمان است. نامگذاری اسامی مختلف سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب این موضوع را بیشتر مورد تاکید قرار می دهد.

حتی در این زمینه وقتی منتقدان برجام که اصلاح طلبان آنان را برای تخریب وجهه‌شان «دلواپس» خطاب می کردند از این توافق و کارشکنی‌های مداوم آمریکا و کشورهای غربی که مسیر این توافق را روز به روز به ناکجاآباد هدایت کرد، انتقاد می کردند، بیان می شد که اگر برجام نباشد چه آلترناتیو و جایگزین مناسبی در این عرصه وجود دارد. نگاهی که می گفت تنها راه، سرمایه گذاری خارجی با استفاده از مواهب برجام است و لاغیر.

روزنامه های اصلاح طلب نیز در اوایل برجام از هیئت‌های تجاری و سرمایه گذاری خارجی خبر می دادند که به کشورمان سفر کردند تا ارزیابی لازم را در زمینه وارد کردن سرمایه‌شان که به معنای پیشرفت کشور بود، انجام دهند. اما حاصل این سفرها و اقامت در هتل های لوکس پایتخت با کارشکنی‌های آمریکا و تحریم‌های موازی که سرمایه گذار را می ترساند، هیچ بود.

آمریکایی ها در این زمینه از روح تحریم و مجازات بهره برداری می کردند؛ اصلی که می گوید «سرمایه ترسو است» و سرمایه گذار ابتدا باید یقین پیدا کند سرمایه اش حفظ می شود و سپس به سود فکر کند. اما آمریکایی ها با مجازات های سنگینی که در این حیطه اعمال کردند هر سرمایه گذاری را از ورود به بازار ایران می‌ترساندند. موضوعی که خط بطلانی به تیترهای روزنامه‌های اصلاح طلبی بود که با بزک آمریکا  و غرب تیتر می زدند: « جهان تغییر کرد»

در این حیطه اصلی ترین آلترناتیو نیز استفاده از توان داخلی و دیدن بازارهای مختلف خارجی گوشه و کنار جهان از جمله همسایگان که بازاری مستعد دارند، مطرح می شد. به عنوان مثال در همین زمینه کشور افغانستان درحالی که کشورمان سیمان مرغوب تولید می کند از بازارهای دیگر نیاز خود را تامین می کند. موضوعی که گفته می شود به رایزنی دیپلماتیک تجاری نیازمند است.

وظیفه ای که اغلب دستگاه‌های دیپلماتیک کشورهای جهان برعهده دارند و واحد تجارت خارجی در وزارت خارجه اغلب کشورهای جهان وجود دارد که بازارهای هدف و نوع کالایی که نیاز دارند را شناسایی و در آن حیطه اقدام به بازارسازی برای محصولات کشور خود می کنند تا راه پیشرفت را هموار کنند.

کار به جایی رسیده که حتی برخی از سفرای کشورهای مختلف نقش بازاریاب بین الملی را برای کشور خود ایفا می کنند. البته خوشبختانه در این عرصه زمزمه های تاسیس چنین بخشی در وزارت خارجه کشورمان شنیده شده است. پیش از این نیز «محمد باقر قالیباف» در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 وعده تاسیس بخش تجارت بین المللی را داد که همین هدف را مقصود خود قرار داده بود.

در خصوص برجام هم در همان زمان برخی از کارشناسان مطرح می کردند که برای اینکه آمریکا و کشورهای غربی را مجاب به توافق سودمند کنیم بایستی ابزار اعمال فشار یعنی تحریم‌های اقتصادی را از آنها بگیریم که با اقتصادی پویا و استفاده از توان داخلی می توانستیم به این مهم دست یابیم.

به هر جهت با حرکت مشاور ترامپ در میان منافقان که به طور نمادین برجام را پاره و بر وی آن آب دهان انداخت دریافت می شود که نمی توان چندان به کشورهای غربی اعتماد کرد؛ کشورهایی که بیان می کنند برای راضی کردن آمریکا جهت باقی ماندن در این توافق، حاضر به اعمال فشار و تحریم های بیشتری علیه کشورمان هستند. مسئله ای که خود نقض کنند برجام است؛ چراکه برجام آمده بود که تحریم‌ها برود نه آنکه برای باقی ماندن تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود! هر چند که با شوهای مختلف ترامپ و مطرح شدن این موضوع که آمریکا این توافق را قبول ندارد، دیگر برجامی باقی نمانده که بخواهیم روی عمل به وعده های آن حساب کنیم.

امیر حمزه نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
علیرضا زاکانی نوشت:

آقای روحانی با فیلترینگ تلگرام مخالفت کردند و دانستن را حق مردم خواندند.

راستی چرا مشروح مذاکرات برجام محرمانه است و مسئولان کشور هنوز از آن بی خبرند؟

چرا تفاهم ظریف با کری و صالحی با مونیز محرمانه بود و هست؟

چرا نقش آقای حسین فریدون در مذاکرات برجام، بر همه پوشیده است‌؟
Iran, Islamic Republic of
مرک بر روسیه
مرگ بر امریکا
Iran, Islamic Republic of
برو خدا روزیت رو جای دیگه بده ! هم ارز کردن کشور تاجری مثل روسیه با امریکای جنایتکاری که بعد از جنگ جهانی دوم ،همه جوره در پی نابودی کشور ما بوده ،حقه نخ نما شده ی دوستان کدخداست.
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
مرگ بر ان گلیس و فرانسه
مرگ بر اسراییل
و اعوان و انصارشون
Iran, Islamic Republic of
چیه از اینکه روسیه و ایران با هم دارن خاورمیانه رو به خوبی کنترل می کنند بدجوری می سوزید نه برو به آمریکا بگو فقط مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
United Kingdom
1 رفراندوم بزارید ببین مردم شعار و تندروی می خواهند یا رارابطه و درهای باز کاری نداره که . جرات می خواهد فقط و یک یا علی همین
Iran, Islamic Republic of
رفراندم بزاریم وببینیم که مردم به ادمه ریاست جمهوری روحانی وادامه کار مجلس وکیل الدوله رضایت دارند یانه ! به حقوق نجومی دوستان کدخدا راضیند یانه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نه بابا مرگ بر جنایت تندروی است کشت و کشتار تو سوریه و یمن و عراق رابطه و درهای باز است به لطف خدا عوام فریبی و دروغ شما برای مردم روشن خواهد شد مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی دانستن حق مردم است وبرکسی پوشیده نیست .نه تنها روحانی حتی از جنس خودتان هم دوست ندارید مردم ازخیلی چیزها اگاهی داشته باشندوفقط دوست داریدکه آتوهای جناح مخالف را به اطلاع یکدیگر برسانید.ولی بحث برجام.مردم دوست دارند به سان سالهای نه چندان دور با کشدرهای دنیا در صلح وصفا مراوده کنند...
United Kingdom
سیلی های امام رضا را دارن میخورن
Iran, Islamic Republic of
روحانی مدعی است که دانستن حق مردم است و مردم باید بدانند . پس چرا تنها دولتی که قرار دادهای پنهانی دارد دولت روحانی است ؟!!!. مفاد و موضوعات برجام کلا پنهانی انجام شد بارها همه خبگان و احاد مرم تقاضا داشتند که متن برجام را مشخص و واضح بیان کنند ولی مردم را محرم ندانستند و بصورت محرمانه امضا نمودنند و حتی مسئولین رده پایین و نمایندگان مجلس از آن بی خبر بودنند چه رسد به مردم . و تا کنون مخفی مانده . قرارداد های نفتی هم همین وضع را دارد ....
محمد
Iran, Islamic Republic of
گویند ارسطو می خواست شاگردی تربیت کند تا دنیا را به تعبیر ما گلستان کند
آن شاگرد شد اسکندر که جهان را به آتش کشید
و ارسطو گفته باشد چه می خواستیم چی شد
Iran, Islamic Republic of
کدخدای بی معرفت. اینا آب خوردن مردم رو هم به فرمایش کدخدا حواله دادن ولی نامرد بد جور گذاشت تو کاسشون. حالا با هم
عجب رسمیههههههههههههه رسمه زمونه
خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
گره زدن چرخ اقتصاد به چرخ سانتریفیوژ باعث ایجاد توقعات کاذب در اذهان مردم شد و همین توقعات کاذب از برجام نافرجام حالا باعث افزایش نرخ ارز و سکه شده و گریبانگیر دولت شده است .
یونس
Netherlands
شکست برجام فقط مقصرش تندروها و افراطیا و توهمی ها هستند و بس همون کسانی که فقط قشنگ شعار میدن و تو عمل هیچن
Iran, Islamic Republic of
فاجعه برجام و لغو نشدن تحریمهای ظالمانه نتیجه غفلت از هشدارهای رهبر معظم انقلاب و عمل نکردن به شروط 9 گانه ایشان بود.
Iran, Islamic Republic of
تندرو وافراطی اونها هستند که از شدت تندروی وافراط در عشق به کدخدا ، همه هسته ای رو سه ماهه نابود کردند والان هر سه ماه منتظر هستند ببینند کدخدابه این برجام بدفرجام که حتی تحریم بانکی رو هم نتونست برداره وباافتخار !تجارت گونی!!! دلار رو به رخمون میکشه، برای سه ماه دیگه فرصت نفس کشیدن وادامه زندگی رو میده یانه !
Iran, Islamic Republic of
منظورت اونهائی هستند که قشنگ شعار میدن که ""100روزه درستش میکنم"""" است ؟!وبعد که رای جمع کردند.......................
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
بس کن تو رو خدا یک بار هم شده بپذیرید که بیهوده به دنبال برجام دویدید
اعتراف به اشتباه چیزی از انسان کم نمی کند بلکه بر قدر و مرتبه می افزاید
ولی شجاعت می خواهد یونس جان
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
آمریکا به تعهداتش عمل نمی کند مقصر کیست
رهبر ۹شرط را گذاشت برای برجام ولی عمل نکردند نتیجه اش همینه !
مثل این که شما خانه ات را بفروشی و قبل از این که یک ریال پول از طرف بگیری سند خانه را به نام طرف بزنی و خانه را تخلیه کرده و تحویل او بدهی هر قدر هم دلسوزان بگویند این طوری روش درستی نیست پول را کامل بگیر بعد سند بزن و تحویل بده ، گوش ندهی
بعد هی دنبال طرف بدوی و التماس کنی و این و آن را واسطه کنی و طرف هم گوشش بدهکار نباشد
بعد دلسوزان نصیحت کننده را مقصر بدانی
قصه پر غصه برجام دقیقا همینه
Iran, Islamic Republic of
بفهم
سردمداران غرب نژاد پرستند و شما را آدم حساب نمیکنند. زور زیادی میزنی.
البته بخشی از ملتشان اینگونه نیستند که عملا کاره ای نیستند.
Iran, Islamic Republic of
... خود باخته شغال صفت
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
من خیلی خوشحالم که رئیسی انتخاب نشد
باید کاسه کوزه این برجام به سر کسانی می شکست که برای خدا شریک گرفتند
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگر ستون چهل سال قبل روزنامه اطلاعات سال 1438 بخواهد مطلب بنویسد خواهد نوشت کشور در آتش اختلاف حاصل از دمکراسی وارداتی می سوخت و.....