شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

​نگرانی از تحقیقات آمریکا برای "انقراض ژنتیکی"

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 572129
نهاد تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا موسوم به "دارپا" اعلام کرده که می‌خواهد ده‌ها میلیون دلار را برای تحقیقاتی موسوم به "انقراض ژنتیکی" سرمایه گذاری کند و درحالیکه هدف اصلی آن نابودی و مقابله با حشرات ناقل بیماری‌هایی چون مالاریا اعلام شده اما این نگرانی را به وجود آورده که انجام چنین تحقیقاتی از سوی ارتش می‌تواند جنبه احتمالی خطرناک دیگری به آن بدهد.
​نگرانی از تحقیقات آمریکا برای "انقراض ژنتیکی"
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، رادیو اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به این مساله که این مرکز تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا مبلغ 100 میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته، از قول "سیلویا ریبیرو"، مدیر گروه ETC در آمریکای لاتین که یک سازمان بین‌المللی در امور  حفاظت و پیشرفت پایدار تنوع فرهنگی، زیست محیطی و حقوق بشر است، به خطرات احتمالی چنین پروژه‌های تحقیقاتی اشاره کرده است.

 این محقق می‌گوید:‌ زمانیکه چنین پروژه‌هایی تحت لوای تحقیق ارتش صورت بگیرد، باید به این مساله واقف باشید که می‌توان از آن استفاده‌ای دو طرفه داشت.

وی با اشاره به هدف اصلی این پروژه که تحقیقی موسوم به فناوری انقراض ژنتیکی و مقابله با پشه‌های ناقل بیماری مالاریاست، گفت: حتی اگر یک گونه از این پشه‌های ناقل نابود شوند، این تحقیق هیچ تاثیری بر باکتری عامل بیماری مالاریا نمی‌گذارد. باکتری عامل این بیماری همچنان وجود دارد.

این تکنولوژی‌های به اصطلاح بر اساس ژن، به اصلاح مصنوعی ژن در گونه‌های خاص منجر می‌شود که براساس آن ژن‌های ناخواسته را می‌توان حذف کرد و ژن‌های اصلاح شده به نسل‌های بعدی پشه‌ها منتقل می‌شوند.

به گفته این محقق، کنوانسیون تنوع بیولوژیکی سازمان ملل در حال بررسی اصول اخلاقی درباره این پروژه است که ‌آیا می‌توان براساس آن چنین فناوری را ایجاد کرد یا خیر.

کارشناسان این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌اند که اگر این فناوری براساس ژن اجرایی شود، باید آن را در سطح بالای امنیت محیطی و به طور مثال در یک لابراتوار در جزیره‌ای دور افتاده‌ مورد بررسی و تحقیق قرار داد چون تا پیش از این پروژه‌ای اینچنینی انجام نشده و خطر آفرینی آن مشخص نیست.

کنوانسیون اصلاح محیطی، استفاده نظامی و خصمانه از ابزاری را که محیط یا اکولوژی یک کشور به اصطلاح دشمن را تغییر دهد یا "اصلاح" کند، منع می‌کند. آمریکا، روسیه و چین عضوی از این کنوانسیون هستند.

به گفته مدیر گروه ETC در آمریکای لاتین آنچه که "دارپا" می‌خواهد این است که این پروژه اجرایی شود درحالیکه حذف گونه‌هایی که بر اکولوژی اثر بگذارند را نمی‌توان پیش بینی کرد.

مشکل سازمان ملل و کنوانسیون آن این است که آنها اقدامات لازم را برای تامین نظارت کافی یا جلوگیری از استفاده از چنین تسلیحاتی در نظر نگرفته‌اند.

مدیر گروه ETC در آمریکای لاتین همچنین ادامه داد: عملکرد سازمان ملل حول دیپلماسی است و اقدامات نظامی توسط آن رصد نمی‌شود.

31 اکتبر سال جاری میلادی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که عوامل بیولوژیکی در روسیه در سراسر کشور به صورت هدفمند و کارشناسانه در حال جمع‌آوری از سوی آمریکایی‌ها است و احتمالا نیروی هوایی آمریکا مقادیری از این نمونه‌ها را به دست آورده است.

با توجه به گسترش فناوری انقراض ژنتیکی، نگرانی‌هایی درباره وجود یک سلاح قومی که می‌تواند افراد با قومیت‌ها و نژادهای خاص براساس توالی وراثتی را هدف قرار دهد، روبه افزایش است.

روزنامه گاردین در گزارش 4 دسامبر خود آورده بود، برخی از کارشناسان سازمان ملل هم‌چنین نگران پیامدهای ناخواسته این فناوری انقراض ژنتیکی هستند، به طوریکه یکی از آنها گفته است: شما ممکن است قادر باشید ویروس‌ها یا تمام جمعیت پشه‌ها را نابود کنید اما این امر ممکن است تاثیرات اکولوژیکی بر گونه‌هایی بگذارد که محیط به آنها وابسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *