پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ظریف: ملت‌همچنان‌به‌آمریکا‌بی‌اعتماد‌است

يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 445559
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ملت و دولت ایران نسبت به آمریکا بی اعتماد است گفت:متاسفانه بعد از برجام با صحبت هایی که مقامات آمریکایی داشته اند کمکی به بازگرداندن اعتماد از دست رفته نکرده اند.
ظریف: ملت‌همچنان‌به‌آمریکا‌بی‌اعتماد‌است
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز با برت کوئن داس وزیر خارجه هلند دیدار کرد و سپس وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری مشترک به سوال خبرنگاران پاسخ دادند.

محمد جواد ظریف در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه وزیر خارجه هلند بعد از ۱۴ سال به ایران سفر کرده است گفت: وی ۱۴ سال پیش به عنوان رئیس مجلس به ایران سفر کرده بود.

وی افزود: ۶ ماه اول سال آینده هلند ریاست اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت لذا با اجرای برجام مسئولیت سنگینی برای اطمینان از حسن توافقات متقابل بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود که هلند به عنوان رئیس اتحادیه این نقش را برعهده خواهد داشت.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به رابطه ایران و هلند ادامه داد: رابطه سیاسی و اقتصادی میان دو کشور از گذشته وجود داشته اما به خاطر شرایط بد گذشته این روابط کاهش یافته بود ولی امروز این امکان فراهم است که روابط میان دو کشور به روال گذشته برگردد.

گسترش روابط با هلند در زمینه های سیاسی، اقتصادی و انرژی

ظریف همکاری در زمینه نفت و گاز را از جمله موضوعات سنتی رابطه میان دو کشور نام برد و گفت: هلند در مدیریت منابع آبی و کشاورزی پیشرفت هایی داشته است که می تواند همکاری دو کشور در این حوزه ها نیز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در دیدار با وزیر خارجه هلند توافق کردیم که تعاملات دو کشور در زمینه های سیاسی گسترش یابد گفت: همچنین دو طرف در همکاری در زمینه مواد مخدر نیز ابراز علاقه کردند و همچنین در مورد موضوعات منطقه ای نیز تبادل نظر خواهیم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه روابط ایران و هلند یک روابط تاریخی است گفت: این روابط در برهه هایی دچار مشکلاتی شده که یکی از دلایل آن فشار ایالت متحده آمریکا و اعمال تحریم های فرامرزی توسط این کشور بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما آمادگی داریم با شرکای خود در اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف سیاسی و فرهنگی همکاری و همراهی داشته باشیم.

موضوعات منطقه ای و بین المللی نیز می تواند زمینه خوبی برای همکاری میان دو کشور و همچنین دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه باشد.

همچنین ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی مبنی بر اینکه هیات های مختلفی در حال سفر به ایران هستند ملت ایران در چه زمانی نتایج این سفرها را مشاهده خواهد کرد گفت: بعد از توافق ملاحظه کردیم که شاهد حضور گسترده بنگاه های اقتصادی در ایران بودیم لذا باید از دو منظر برجام را نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه کمتر کسی به توقف تحریم ها توجه دارد گفت: مسیر رو به افزایشی که تحریم ها در طول چهار سال گذشته داشته است از سال ۹۲ متوقف شد و از این به بعد هم با اجرایی شدن توافق باید آثار مثبت به تدریج خود را نشان دهد.

درست اجرا کردن توافق بهترین ضمانت اجرا برای ادامه حیات برجام است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اجرا کردن درست توافق خود بهترین ضمانت اجرا برای ادامه حیات توافق است گفت: به این توافق باید به عنوان دستاورد دیپلماسی نگاه شود و نه یک معامله.

ظریف خاطرنشان کرد: اگر به توافق به عنوان یک دستاورد دیپلماسی نگاه شود با اقدامات مثبت زمینه برای اجرای توافق فراهم می شود و همچنین این توافق به عنوان نمونه ای برای سایر کشورها تلقی خواهد شد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ملت و دولت ایران به آمریکا اعتماد ندارند گفت: متاسفانه بعد از برجام بحث های که توسط مقامات آمریکایی در مورد برجام شکل گرفته است کمکی به بازگرداندن اعتماد از دست رفته از آمریکا نکرده است.

وی افزود: امیدواریم که مقامات آمریکایی در اجرای توافق نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا بتوانند مقداری از عدم اعتمادی که طی دهه های گذشته ایجاد شده است را جبران کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *