جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

داروی بیماران کلیوی جیره بندی شد

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 425443
داروی "سلسپت" به عنوان مهمترین داروی بیماران پیوندی همچنان در داروخانه‌ها دچار کمبود است بطوریکه معاون انجمن حمایت از بیماران کلیوی بر جیره بندی این دارو توسط بیماران صحه می‌گذارد و می‌گوید: بیش از ۳۰هزار بیمار پیوند کلیه چشم انتظارند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بیش از دو ماه است که گزارش‌هایی از کمبود داروی "سلسپت" به‌عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین داروهای بیماران پیوندی علی‌الخصوص بیماران کلیوی در سطح جامعه مطرح است که چندی قبل نیز مهدی پیرصالحی مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در این باره با تسنیم عنوان کرده بود که این کمبود از دو ماه پیش به‌دلیل مشکل در تولید به وجود آمده است که این مسئله را نیز ما قبل از عید نوروز به معاونت‌های داروی سازمان غذا و دارو، پزشکان و انجمن‌های مربوطه عنوان کرده بودیم تا برای کمبود داروی "سلسپت"، داروی مایکوفنولات جایگزین شود.

در این راستا و طی پیگیری‌ها و مشاهدات خبرنگار تسنیم از دو داروخانه ۱۳ آبان و هلال احمر عدم وجود داروی "سلسپت" تا آخر هفته گذشته بر کمبود ادامه‌دار این داروی مهم می‌گذارد، بطوریکه داریوش آرمان معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران نیز با تایید ادامه کمبود این دارو به تسنیم عنوان کرد: تنها درخواستی ما از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این است که هر چه سریعتر این کمبود را برطرف کنند کما اینکه قول‌های مساعدی نیز در این باره داده شده است، انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران نیز به هیچ عنوان بر روی هیچ دارویی حساسیت ندارد ولی باید کیفیت دارو مورد تایید مجامع جهانی باشد و استاندارد لازم را داشته باشد.

آرمان با تایید اینکه متاسفانه در چندماه گذشته بیماران کلیوی مجبور بودند داروی "سلسپت" خود را جیره بندی کنند یعنی میزان دُوز مصرفی خود را کم کردند تا گرفتار پایان دارو نشوند، ادامه داد: هم اکنون بیش از ۳۰ هزار بیمار پیوندی کلیه از دارویی "سلسپت" استفاده می‌کنند و این آمار جدا از بیماران پیوندی ریه، کبد و دیگر اندام‌ها است و تعداد بالای این آمارها به خوبی اهمیت این دارو را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اعلام داروی جایگزن برای "سلسپت " از طرف سازمان غذا و دارو، انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در این باره چه راهنمایی‌های به بیماران کرده است، بیان داشت: انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در این باره وظیه ای ندارد و در این بحث وزارت بهداشت موظف این کارها است، البته انجمن همیشه در چنین مواقعه‌ای مشکلات بیماران را در سریعترین زمان ممکن به مسئولان مربوطه منتقل می‌کند.

معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران خاطرنشان کرد: البته ۱۰ روز گذشته طی مذاکراتی که مسئولان وزارت بهداشت داشتیم قول واردات این دارو را به ما دادند که در فرودگاه امام تخلیه و در بین داروخانه‌های مربوطه توزیع شود، ما نیز امیدواریم هر چه زودتر این دارو به صورت گسترده در داروخانه‌های مرجع توزیع شود.

براین اساس درباره جدیدترین وضعیت رفع کمبود داروی "سلسپت"؛ رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز به تسنیم عنوان کرده بود که داروی "سلسپت" تا هفته دوم خرداد توزیع گسترده آن صورت می‌پذیرد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با تایید اینکه مشکل داروی "سلسپت" مربوط به اختلال در خط تولید این دارو در کشور بود، عنوان کرده بود: در این مدت کمبود نیز به معاونت‌های داروی سازمان غذا و دارو و پزشکان اعلام کرده بودیم که داروی "مایکوفنولات" را تا اطلاع ثانوی جایگزین داروی "سلپست" کنند.

به گزارش تسنیم، بیماران پیوندی باید برای "پس نزدن" اعضای پیوندی خود از داروهای "سلسپت و ساندیمون" استفاده کنند، وزارت بهداشت نیز توصیه می‌کند کمبود دارویی از طریق سامانه ۱۴۹۰ پیگیری شود.

در این رابطه سید احمد تارا فوق‌تخصص نفرولوژی در زمینه داروی "سلسپت" بیماران پیوندی و تشریح مکانیزم این دارو عنوان می‌کند: داروی "سلسپت" یکی از اصلی‌ترین داروهای نگهدارنده پیوندهای مختلف در کشور به حساب می‌آید به‌طوری که در حال حاضر ۲۰هزار بیمار پیوندی مختلف از جمله پیوند قلب، کلیه‌، ریه و موارد دیگر از این دارو استفاده می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *