پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۱

گوش بری از مردم با جریمه‌های کیلویی!

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 420889
به نظر می رسد با توجه به اینکه نیروی انتظامی با نام مقدس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود قطعا مسئولیتش نسبت به همکارانشان در دیگر کشورها دشوارتر است چرا که انتظارها از کشور ام القرای جهان اسلام بیشتر است.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، بعید به نظر می رسد که شخصی در کشور حاضر باشد که اتومبیل شخصی داشت باشد و گذرش به پلیس +۱۰ و خلافی و اعتراض و بقیه ماجرا نخورده باشد.اگر چه از طریق پیام کوتاه هم می توان خلافی خودرو را دریافت کرد اما اینکه کجا و چه تخلف رانندگی صورت گرفته را باید با پرداخت ۲۸۰۰۰ ریال و دریافت اصل خلافی مشاهده کنیم هرچند که همان پیامک هم ۳۰۰۰ ریال ناقابل از شارژ سیم کارت های اعتباری کم می شود و یا اینکه در بر روی قبض سیم کارت های دائمی نقش می بندد.

اما این پایان بحث خلافی که مورد اعتراض شدید مردم قرار می گیرد نیست و اعتراض های به جای برخی از مردم وقتی به اوج می رسد که در برگه های خلافی خود جریمه هایی عجیب با چاشنی قانون های من درآوردی، مشاهده می کنند.

اول اینکه جریمه هایی مشاهده می شود که نه شخص صاحب ماشین و نه خود ماشین رنگ آن مسیر و یا آن شهر را در عمر خود ندیده اند.

دوم، جریمه های الصاقی ای را مشاهده می کنند که هرگز آن جریمه به دست خودشان یا بر روی شیشه ماشینشان نرسیده است اما بر اثر صدور این برگ جریمه بر اثر بی اطلاعی صاحب ماشین به دوبرابر افزایش یافته است.

سوم، یا حک شدن جریمه هایی که قبلا پرداخت شده اما مجددا در برگه خلافی نه تنها ثبت شده بلکه دوبرابر هم شده که در این صورت می توان اعتراض کرد که از آنجایی که اعتراض هم خودش هزینه های مختلفی دارد بعضا عطای آن به لقایش بخشیده می شود.

چهارم، حک شدن جریمه هایی که عملا به منظور اثبات پر زور بودن آن افسر معروف که مثلا به دلیل پیاده نشدن سرنشین از خودرو و یا بعضا به دلایل غیر تخلف رانندگی با نام های مختلف از جمله عدم بستن کمربند ایمنی، مداشتن یا نقض چراغ های جلو و یا عق ب و غیره ثبت می شود.

و دلایل دیگری که شاید برای نگارنده پیش نیامده باشد اما برای مردم ممکن است پیش آمده باشد.

حال ذکر چند نکته ضروری است:

به نظر می رسد با توجه به اینکه نیروی انتظامی با نام مقدس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود قطعا مسئولیتش نسبت به همکارانشان در دیگر کشورها دشوارتر است چرا که انتظارها از کشور ام القرای جهان اسلام بیشتر است.

نیروی انتظامی کشور و مخصوصا راهنمایی و رانندگی که کسی منکر زحمات و تلاش شبانه روزی آنها نیست باید تا جایی که می توانند رفاه حال مردم را در کنار اقتدارشان به منظور ثبت تخلفات به وجود بیاورند.از آنجایی که شرایط اقتصادی کشور و جامعه به گونه ای است که شاید حداقل مبلغ ها هم بر سر سفره مردم کارساز باشد باید دایره ثبت تخلفات رانندگی مردم طوری تنظیم و برقرار شود که ریالی از حق مردم ضایع نشود تا آن حق ضایع شده هم به بیت المال واریز شود.

برای مثال در برگه خلافی نگارنده، جریمه ای ثبت شده بود که قبلا پول آن پرداخت شده بود آن هم به مبلغ ۵هزار تومان که بعدها دوبرابر شده و به ۱۰ هزار تومان تبدیل شد.جالب اینجاست که فیش برگه پرداخت شده جریمه هم نگه داشته شده بود.طبیعی بود که در چنین شرایطی اعتراض تنها راه زنده شدن حق تضییع شده بود اما نکته جالب تر این بود که روند اعتراض و خرید پوشه و کپی و غیره مبلغی نزدیک به همان ۱۰ هزار تومان هزینه داشت که طبیعی تر از آن این می شد که عطای اعتراض را به لقایش بخشید.

حال با این اوصاف منظور این نیست که روند اعتراضی وجود نداشته باشد و یا برای اعتراض هیچ هزینه ای متوجه مردم نشود، اما می توان با یک برنامه ریزی سیستمی که کمترین هزینه را داشته باشد به این امور اعتراض مردم پرداخت تا مردم هم از این سیستم دلسرد و ناراضی نباشند.

نکته دیگر اینکه قانون می گوید تنها جریمه هایی می تواند شامل دوبرابر هزینه شود که شخص راننده از آن مطلع باشد یعنی جریمه های تسلیمی و بعضا الصاقی.اما بارها شاهد آن بوده ایم که بدون اینکه الصاقی صورت گیرد تا شخص راننده مطلع شود جریمه الصاقی صادر می شود و راننده بی خبر هم اگر تا دوماه ۲۸۰۰۰ ریال پرداخت نکند تا خلافی بگیرد باید دوبرابر هزینه جریمه را پرداخت کند.مشکلی که در برگه خلافی زیر که ظاهرا به دلیل تخلفی که در بزرگراه شهید زین الدین اتفاق افتاده است، مشاهده می کنید.بزرگراهی که غیر ممکن است بتوان در آن ماشین را رها کرد تا در نبود راننده جریمه الصاقی صادر شود و بر روی شیشه ماشین الصاق شود.همانطور که مشاهده می کنید جریمه ای که اساس الصاق آن زیر سوال است دوبرابر شده و به مبلغ شصت هزار تومان رسیده است.و این مشتی از نمونه خروارهاست یعنی در گذشته هم چندین بار اتفاقات این چنینی افتاده است.و با یک حساب سرانگشتی این دوبرابر شدن ها و جریمه ها و مبالغی که واریز می شود یک رقم بسیار بزرگ کشف می شود.

نکته آخر اینکه با گشتی در مراکز پلیس +۱۰ و ملاخظه افرادی که برگه خلافی خود را دریافت کرده اند شاهد اعتراضات بعضا به جای مردم خواهید بود، اگر چه شاید برخی اعتراضات بی جا باشد و البته هرگز نمی توان به نحوه رانندگی و تخلف برخی از مردم و حتی نکارنده این مطلب که به جا هم جریمه شده اند منتقد نبود، اما قطعا این دلیل نمی شود که ریالی از حق مردم که حاصل دست رنج شبانه روزی آنها است به کیسه حتی بیت المال آن هم از سر ناچاری و نارضایتی مردم واریز شود، همانطور که ریالی از بیت المال نباید توسط مردم برداشته شود.امید است که با تلاش بیشتر مسئولین نیروی انتظامی و مخصوصا مسئولین راهنمایی و رانندگی و با نظارت و بهبود کیفیت کنترل تخلف ها هرگز شاهد تضییع حقوق مردم که همان حق الناس است نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاملا" درست است .
Iran, Islamic Republic of
درود
Iran, Islamic Republic of
جهان مثل اینکه سرت به تنت زیادی کرده .... میدونی!!!!!!!!!!!!!!!!! داری در باره چه ارگانی صحبت میکنی !!!!!!!!!!!!!!!



به هر حال این یه اخطار بود از جانب من مراقب خودت وسایتت باش
تا به این نیروی مقدس حرفب بزنی انگار کفر خدا رو گفتی ... نه ببخشید اشتباه گفتم توی این مملکت کفر خدا رو گفتن ایراد نیست ولی نباید به یه سری از..... حرفی زد
حمید
جانا سخن از زبان ما می گویی
در همه دنیا وقتی پلیس دستور ایست به خودرویی می دهد راننده باید سر جای خود بنشیند و دستانش هم پیدا باشد تا پلیس بیاید و از او مدارک بخواهد یا بگوید پیاده شود. این امر نه به دلیل احترام پلیس به رانندگان است که دلیل مهم امنیتی دارد.
ولی در ایران پلیس می نشیند و راننده باید به سمت خودروی پلیس برود. حال فرض کنید یک خلافکار مجرم آیا همینطوری پیاده می شود؟ آیا این خود دلیل کشته های زیاد پلیس به دلیل عدم رعایت نکات امنیتی به دلیل تنبلی نیست؟
جهان نيوز و صحبت از حقوق مردم... جالب بود...
me
تازه با این همه بالا رفتن جریمه ها و عوارض بازم بعضیا همچنان خلاف میکنند و هی جریمه میدن...هی جریمه میدن هی جریمه میدن....
خوششون میاد بنده خداها
اتفاقی در سایت راهرو رفتم دیدم دوبار ماشینم بدلیل شیشه دودی جریمه شده و نوع جریمه هم الصاقي بوده و دوبله هم شده و جالب اینکه نه شیشه دودی است و نه در آن دو خیابان توقف داشته ام که الصاق شود
من شخصا از موارد مشابهی که برام پیش اومده ؛ نمیگذرم ، حرومشون باشه باید اون دنیا جواب بدن
درود بر جهان نیوز
Romania
بيشتر جريمه های اشتباه بخاطر دست بردن در پلاک خودرو وتغير ارقام شون هست