سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

آدمی را به نيکی کردن با پدر و مادر خود سفارش کرديم

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب: 380191
و سفارش کردیم انسان را درباره پدر و مادرش به احسان و نیکی...
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
«آدمی را به نيکی کردن با پدر و مادر خود سفارش کرديم مادرش بار او را، به دشواری برداشت و به دشواری بر زمين نهاد و مدت حمل تا از شير باز گرفتنش سی ماه است تا چون به سن جوانی رسد و به چهل سالگی در آيد ، گويد : ای پروردگار من ، به من بياموز تا شکر نعمتی که بر من و بر پدر و مادرم ارزانی داشته ای به جای آرم کاری شايسته بکنم که تو را خشنود سازدو فرزندان مرا به صلاح آور من به تو بازگشتم و از تسليم شدگانم.
سوره : الاحقاف آیه : 15 »
 
« وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا -حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ »
 
امام رضا علیه السلام فرمود:
 
« بدان که حق مادر، لازم ترین حقوق است و واجب ترین آنها، زیرا او باری برداشته آنجا که هیچ کس بر نمی دارد. و فرزند خود را حفظ کرد، با گوش و چشم و دیگر اندام ها، در حالیکه شاد و خوشرو بود به این کار. فرزند را حمل کرد با همه دشواری هایی که هیچ کس بر آن تاب و شکیبایی ندارد. راضی شد که خود گرسنه بماند، امّا او سیر شود.
 
خود تشنه بماند و او سیراب شود.
خود برهنه بماند و او را بپوشاند.
خود در آفتاب بماند و او را سایه دهد.
پس باید شکر از او و نیکویی به او به این اندازه باشد، و هرچند طاقت ادای کمترین حق او را ندارید، مگر به یاری خداوند. »
 
وسائل ـ جلد 15 ـ ص 207وسائل ـ جلد 15 ـ ص ص 628
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *