يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱

زمینه‌سازی ذهنی شرم‌آور برای والرشتاین

دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 357528
«سعید زیباکلام» در سومین شمارۀ مجلۀ تصویری «دریچه» به انتقاد از نحوۀ مواجهۀ دانشگاهیانِ ما با حضور «پروفسور امانوئل والرشتاین» در ایران پرداخته و معتقد است اساساً گفت‌وگویی میان والرشتاین با اصحاب فکر و فرهنگِ ایران رخ نداده است.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی مؤسسۀ «سیمافکر»، زیباکلام در بخش «گفت‌وگوی ماهِ» برنامۀ «دریچه»، به انتقاد از چگونگی این مواجهه پرداخته و می‌گوید ما تنها زمانی می‌توانیم از «گفت‌وگو» با یک متفکر حرف بزنیم که به‌جای برگزاری سخنرانی او در یک همایش هزارنفره، از خود غرب الگو گرفته و در یک نشست کوچک با حضور چند نفر از افرادی که دربارۀ آرای او کار کرده‌اند، با او به گفت‌وگو بپردازیم.

این عضو هیئت علمی گروه فلسفۀ دانشگاه تهران، معتقد است افرادی که می‌خواهند با یک متفکر پیشتاز مانند والرشتاین گفت‌وگو کنند، حداقل باید سه لایه کار شامل خواندن و تأمل دربارۀ نظریه‌ها و دیدگاه‌های آن متفکر، انتقاداتِ متفکران دیگر بر دیدگاه‌های او و پاسخ‌های او به آن انتقادات را انجام بدهند، چراکه در غیر این صورت «گفت‌وگو» صورت نمی‌گیرد.

زیباکلام به این نکته نیز اشاره می‌کند که شرم‌آور است که برخی افراد، پیش از رسیدن متفکرانی مانند والرشتاین به ایران، برای او زمینه‌سازی ذهنی کرده تا از فروپاشی نظام سرمایه‌داری و لیبرالیسم یا معضلات سکولاریسم در غرب و انتقاداتِ وارد بر آن صحبت نکرده و صرفاً از نجات‌بخش‌بودنِ مدرنیسم، سیانتیسم و سکولاریسم برای ایران سخن بگوید. او در چنین وضعیتی، سخن‌گفتن از «گفت‌وگوی والرشتاین با اصحاب فکر و فرهنگ» را «شوخی» دانسته و سفرهای متفکرانی همچون «یورگن هابرماس» و «ریچارد رورتی» را هم به همین شکل ارزیابی می‌کند.

سومین شماره از مجلۀ تحلیلی «دریچه» در بخش‌های دیگر خود، به موضوع «سیاست‌زدگی در علوم انسانی» می‌پردازد. به همین منظور در بخش «گیشه»، دربارۀ مطالبی از جمله یادداشت «کریم مجتهدی» دربارۀ «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» در هفته‌نامۀ «پنجره»، گفت‌وگوی ماهنامۀ «تجربه» با «محمود دولت‌آبادی»، گفت‌وگوی روزنامۀ «شرق» با «مراد فرهادپور» و «حاتم قادری» و پروندۀ ماهنامۀ «مهرنامه» برای فیلم «چ»، بحث شده است. در بخش «رویداد» نیز سخنرانی «رضا داوری اردکانی» در برنامۀ بزرگداشت «غلامرضا اعوانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی»، بحث و جدل‌های اخیرِ «مصطفی ملکیان» دربارۀ «روشنفکری دینی» و نقد «حامد حاجی‌حیدری» بر کتاب «جامعه‌شناسی ایران» نوشتۀ «حمید جلایی‌پور»، موضوع بحث قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند هر ماه با مراجعه به سایت ویدیویی «سیمافکر» به نشانی www.simafekr.tv، شمارۀ جدید این برنامه را مشاهده و دریافت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *