دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۶
۲

انحصار غیرقانونی تامین پهنای باند اینترنت و سود ۴۰ درصدی!

دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 353601
اینترنت در ایران گران است. این گزاره مدت‌هاست که مورد تایید همه کارشناسان و فعالان عرصه تکنلوژی و اینترنت قرار دارد و بارها هم نسبت به این مساله تذکرات و اعتراضات مکرری صورت گرفته است اما کماکان اینترنت گران است و تغییری در وضعیت تعیین مناسب نرخ خدمات اینترنتی صورت نگرفته است.
انحصار غیرقانونی تامین پهنای باند اینترنت و سود ۴۰ درصدی!
به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، مقایسه قیمت اینترنت در ایران با سایر کشورها نیز بیان کننده تفاوت‌های محسوس در این زمینه است. در حالی که قیمت اینترنت ۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه‌ای ایران بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در ماه هزینه دارد قیمت اینترنت ۲۲۴ مگابیت برثانیه‌ای مالزی تنها حدود ۱۵۰۰ تومان در ماه تعیین شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مثلا قيمت يك سرويس ۲۵۶K در ايران تقريبا ۲ برابر امارات، ۳ برابر مصر و ۱۲ برابر تركيه است. در قیمت‌های خرده‌فروشی، هزینه پهنای باند در ایران تا بیش از ۵۰ برابر قیمت جهانی مي‌رسد.

اما علت این امر چیست؟ شاید بتوان عوامل مختلفی را در این مساله دخیل دانست اما اصلی‌ترین علت این بالا بودن هزینه‌های اینترنت در ایران را باید در انحصار برخی شرکت‌های تامین کننده پهنای باند در کشور دانست؛ شرکت‌هایی که خصوصی یا دولتی هستند اما در جایگاه غیرقانونی انحصاری قرار می‌گیرند و بدون تامین خواسته‌های کاربران، اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند. مهمترین دلیل قیمت بالای این سرویس در ایران را می‌توان گران بودن پهنای باند موردنیاز ISPها دانست که از طریق شرکت فناوری اطلاعات و یا ICPها تامین می‌شود. در قیمت‌های خرده فروشی، هزینه پهنای باند تا بیش از ۵۰ برابر قیمت جهانی است. در حال حاضر بیشتر از ۴۰ درصد ‌هزینه اینترنت به جیب عاملان پخش می رود که رقم بسیار بالایی است.


اما این شرکت‌های خاص پشت پرده کدام هستند؟ بر طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیرا از قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در ایران منتشر کرده، اطلاعات جالبی درباره برخی از این شرکت‌ها وجود دارد که نشان از سرچشمه‌های قیمت بالای اینترنت در کشور دارد.

شرکت «پیشگامان کویر یزد» تامین‌کننده انحصاری پهنای باند بین‌المللی از منابع خارج از کشور است؛ یعنی برای عرضه اینترنت به کاربران ایرانی، یک شرکت خصوصی دارای انحصاری غیرقابل توجیه است که درباره علت این انحصار کوچکترین توضیحی داده نشده است.


از سوی دیگر، ظاهرا شرکت پیشگامان کویر یزد خریدار اولیه شرکت مخابرات بوده است که به دلایل امنیتی، این معامله به فرجام نرسید که همین مساله و ثروت هنگفت این شرکت قابل تامل به نظر می‌رسد. همچنین برخی اخبار درباره ارتباط آن با یکی از سران فتنه و برخی رابطین در خارج از کشور نیز منتشر شده است.

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس که اکنون گزارش دقیقی درباره این شرکت در اختیار دارند و همچنین از اوضاع قیمت سرسام آور اینترنت در ایران نیز باخبر هستند، اقدامی برای تحقیق و تفحص از وضعیت این شرکت و علت وجود این انحصار صورت بدهند تا علاوه بر برخورد با یکی از موارد فساد و ویژه خواری در کشور که به مردم فشار مضاعف وارد کرده است، زمینه را برای تعیین منطقی نرخ خدمات اینترنتی فراهم کنند.

از سوی دیگر، از دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور روحانی نیز این انتظار وجود دارد که پیگیر شعارهای خود درباره مبارزه با فساد و ویژه خواری باشند تا برای افکار عمومی یقین حاصل شود که مجموعه دولت یازدهم صراحتا به دنبال پیشگیری از فساد مالی و مبارزه با رانت خواری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
اخبار منتشره ماههای اخیر حکایت از تمرکز دستگاههای دولتی در رفع برخی انسدادهای سایتها داشت . باز شدن موضوع جدید اشاره شده در ویژه خواری ، اولویت دولتیها را بر هم نمی زند ؟
سیدمحمدعلی سیادت ازآبادان
... منهم یک افغانی بودم!!!!!