جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

قطع وابستگی به نفت واجب شرعی است

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 345013
یکی از دستاوردهای اقتصادی نظام این است که در مدت ۳۵ سال، وابستگی اقتصاد کشور از ۶ میلیون بشکه نفت به یک میلیون بشکه رسیده است و این روند نشان می دهد که می توان از همین یک میلیون بشکه نیز گذشت و وابستگی اقتصاد به نفت خام را از بین برد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سردار محمدرضا نقدی در نخستین همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی اظهار داشت: امروز جبهه اصلی مبارزه ما در جنگ با دنیای ظلم و استکبار، جبهه اقتصادی است.

وی افزود: آنها با شکست در عرصه سیاسی و تهاجم نظامی و همچنین با به نتیجه نرسیدن زودهنگام تهاجم فرهنگی، به این امید بسته اند که از لحاظ اقتصادی ما را از پا درآورند که در این خصوص، کارگزاران اقتصاد کشور در تولید و صنعت نباید از مجاهدان سیاسی، نظامی و فرهنگی عقب بمانند تا از این عرصه نیز مثل عرصه های دیگر با پیروزی و سربلندی بیرون بیاییم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: اجماع نظر اقتصاددانان داخلی و خارجی بر روی اقتصاد ایران این است که راه پیشرفت ما در قطع وابستگی به فروش نفت خام است که به نظر می رسد این اهتمام درستی است به ویژه آنکه از سوی دانشمند فرزانه و حکیم کشورمان، رهبر معظم انقلاب بر این مسئله صحه گذاشته شده و مطالبه دو دهه ایشان از کارگزاران کشور است.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای اقتصادی نظام این است که در مدت ۳۵ سال، وابستگی اقتصاد کشور از ۶ میلیون بشکه نفت به یک میلیون بشکه رسیده چرا که زمانی ۶ میلیون بشکه نفت خام در روز می فروختیم اما اکنون با فروش زیر یک میلیون بشکه در روز داریم کشور را اداره می کنیم، در حالی این وابستگی به یک ششم رسیده که جمعیت کشور در این مدت ۲.۵ برابر شده است و این روند نشان می دهد که می توان از همین یک میلیون بشکه نیز گذشت و وابستگی اقتصاد به فروش نفت خام را کامل از بین برد.

قطع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی واجب شرعی و واجب قانونی است

سردار نقدی قطع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را واجب شرعی و واجب قانونی دانست و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به ما اجازه نداده است که راهی را برای سلطه بیگانگان بر جامعه اسلامی باز بگذاریم و در حالی که امروز نفت خام به عنوان صلاح استفاده می شود، بر ما واجب شرعی است تا تکیه اقتصاد بر نفت را قطع کنیم.

وی افزود: قانون اساسی ما نیز در اصل ۴۳ عدم سلطه بیگانگان را تأکید کرده از اینرو این رویه واجب قانونی نیز هست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه بسیاری از جدل ها و منازعات اطراف ایران به دلیل وجود نفت است، اذعان داشت: ۲ یا ۳ کشور سلطه گر جهان نفت عراق را بین خود تقسیم کرده اند و به بهانه جنگ صدام و کویت، نفت کویت بدون کنتور به امریکا می رود.

اقتصاد ورشکسته امریکا با دزدیدن نفت سرپا مانده است


وی ادامه داد: امریکا اقتصاد ورشکسته خود را با دزدی نفت از کویت، عراق و عربستان زنده نگه داشته است، باید توجه داشت چرا لیبی بمباران شد و اکنون نفت لیبی در دست چه کسانی است، باید اینگونه مسائل در دانشگاههای ما بحث شود تا بیداری از ایران به دیگر محافل علمی کشورها تسری پیدا کرده و صاحبان این منابع از حاصل ثروت خود مطلع شوند.

سردار نقدی با بیان اینکه قطع تکیه اقتصاد به درآمدهای نفتی شدنی است، گفت: نباید در چنین همایشی بر روی شدنی بودن یا نبودن آن بحث شود بلکه باید به راهکارها پرداخت، وقتی رهبر فرزانه انقلاب می گویند این مسئله شدنی است، قابلیت اجرایی شدن دارد چرا که اگر نشدنی بود، خارج از حکمت بود.

واردات ۱۳ میلیارد دلاری مواد غذایی با صدور نفت خام امکان صفر شدن دارد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه باید به ترکیب واردات حاصل از صدور نفت خام توجه کنیم، تصریح کرد: با درآمدهای حاصل از صدور نفت خام، ۱۳ میلیارد دلار مواد غذایی اساسی وارد می شود که با اطمینان معتقدم ۱۰۰ درصد این میزان واردات را می توان با توجه به میزان زمین های موجود و زیر کشت و همچنین با پیاده سازی بهره وری در بخش کشاورزی در داخل کشور تولید کرد.

وی افزود: بیش از ۶۰۰ هزار قطعه و کالا در حوزه نفت وارد کشور می شود که به عنوان یک فرد مطلع از وضعیت صنعت کشور می گویم هم اکنون قابلیت تولید ۷۹۰ هزار نوع کالا در داخل کشور وجود دارد.

نفوذی های استکبار در شبکه نفت ایران مانع از بومی شدن صنعت نفت می شوند

سردار نقدی با بیان اینکه برای واردات ۶۰۰ هزار کالای نفتی، سالانه ۴ میلیارد دلار از ایران خارج می شود، گفت: نفوذی های استکبار هنوز در شبکه نفت ما هستند و مانع بومی شدن صنعت نفت می شوند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه در صنعت هوا و فضا، پیشرفت های چشمگیری داشتیم ولی نمی توانیم ماشین آلات کشاورزی را بسازیم، اذعان داشت: برای این است که این ماشین آلات را به ما داده اند و اینکه می بینیم در کره و نهاده های دامی واردات بسیاری داریم برای این است که همیشه به ما اینها را می دهند و تحریم نمی کنند، که ای کاش آنها را نیز تحریم می کردند و ما به دنبال تولید می رفتیم.

چند برابر صنعت دفاع در خودروسازی هزینه کردیم اما به خودکفایی نرسیدیم


وی افزود: اگر مطالعه کنید تاکنون چند برابر صنعت دفاع در صنعت خودروسازی هزینه و سرمایه گذاری کرده ایم اما به خودکفایی نرسیدیم چرا که همواره قطعاتش را به ما داده اند.

سردار نقدی اذعان داشت: از سهم ۱۴ درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی، ۸ تا ۹ درصد به خارج از کشور می رود و صرف واردات قطعات می شود، چرا همیشه باید منتظر باشیم تا انها ما را تحریم کنند، ما باید آنها را تحریم کنیم و به سمت تولید داخل برویم.

واردات ۱۲ میلیارد دلاری فرآورده های نفتی

وی ادامه داد: به طور متوسط در طول سال ۱۲ میلیارد دلار واردات فرآورده های نفتی داریم در حالی که در زیرساختهای کشور برای ارزش آفرینی به نفت کم نداریم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حال احداث بودن ۷۰ واحد پتروشیمی را بسیار مثبت دانست و گفت: باید حرکتی کنیم تا این واحدها زودتر به بهره برداری برسند و می شود با ساخت واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، این یک میلیون بشکه نفت خام را نیز نفروخت.

سردار نقدی با بیان اینکه از نظر وجود پول در داخل کشور کم نداریم، اظهار داشت: هر چیزی که برای ثبت نام اعلام می شود ظرف ۴۸ ساعت ظرفیت اعلام شده پر می شود و این نشان می دهد که پول در دست مردم است.

پولی که ظرف ۴۰ روز ۱۰ میلیون قطعه سکه را می خرد باید به تولید بیاوریم


وی افزود: در اواخر سال ۹۱ دولت به فروش سکه اقدام کرد و در ۴۰ روز ۱۰ میلیون قطعه سکه فروش رفت و پولی که می تواند این تعداد سکه را ظرف ۴۰ روز بخرد در صورت مدیریت درست به جای تورم زا بودن می تواند در مسیر تولید مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه امروز در کشور ما پول به جای تولیدکننده به دلال می رسد، گفت: چرا می ترسیم اقتصادمان را شفاف کنیم؟ حوزه اقتصاد حوزه امنیتی و حکومتی نیست، باید شفاف باشد و روشن باشد که هر کس چه میزان درآمد دارد و این درآمد را از کجا بدست اورده است.

وی ادامه داد: باید درآمد مالیاتی داشته باشیم و جلوی دلال بازی ها گرفته شود و اجازه دهیم که سرمایه به سمت تولید رفته و سرمایه گذاری به سوی تولید سوق پیدا کند.

سردار نقدی با اشاره به اینکه دولت ها همیشه به فکر این هستند که دوباره بر سر کار بیایند، گفت: هر کسی که سرکار می اید به جای اینکه به فکر این باشد که دور بعدی هم بیاید، یک ذره از آبرویش مایه بگذارد و به منافع ملت توجه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *