شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۷
۲۶

اختلاف سلیقه وزیر ارشاد با رئیس جمهور بر سر یک انتصاب

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 331745
در حالی که حکم محمدباقر خرمشاد رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سی‌ام مهرماه امسال به پایان رسیده است اما اختلاف سلیقه علی جنتی وزیر ارشاد با رئیس جمهور مانع تعیین تکلیف ریاست این سازمان شده است.
اختلاف سلیقه وزیر ارشاد با رئیس جمهور بر سر یک انتصاب
به گزارش خبرنگار جهان، بلاتکلیفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حالی است که شورای عالی سازمان، روز اول آبان ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد و طی آن "ابوذر ‌ابراهیمی ترکمان" رایزن فرهنگی سابق ایران در روسیه را به عنوان رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتخاب کرد؛ اما شنیده‌ها حاکی است اختلاف سلیقه میان علی جنتی و حجت‌الاسلام روحانی مانع از برگزاری مراسم معارفه ابراهیمی ترکمان شده است.

این شایعات از زمانی قوت گرفت که عدم برگزاری مراسم معارفه ترکمان مصادف با ناکامی صالحی امیری، در کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس برای وزارت ورزش و جوانان شد. اتفاقی که به دنبال آن، خبرها از تلاش پشت پرده برخی اطرافیان رئیس جمهور برای انتصاب وی بر این سازمان مهم حکایت داشت؛ تلاشهایی که گفته می شود با مقاومت ۲ ماهه علی جنتی به نتیجه نرسیده است تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرد!

اما در حالی که گمانه‌زنی‌های دیگری مبنی بر حضور  چهره‌هایی نظیر "علیرضا معیری" سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو و "سیدمهدی مصطفوی"سومین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر این مسند به گوش می‌رسد، حداد عادل عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با تعیین تکلیف رئیس سازمان، به رسانه ها گفته است: این موضوع را گفته‌ایم و ان‌شاءالله تقاضا خواهیم کرد هرچه زودتر تکلیف ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشخص شود، مخصوصاً که عده‌ زیادی در خارج از کشور هستند و این موضوع برایشان خیلی جدی‌تر از داخل کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کارمند سازمان
Iran, Islamic Republic of
با عرض خدا قوت به بینندگان سایت پر طرفدار جهان به عرضتان می رسانم که: 1-درست است ما کارمندان موافق دکتر خرمشاد نیستیم ولی با احترام و اخلاق ایشان را یکی از خصوصیات خوب میدانیم2- این سازمان اساسنامه ای دارد و متعلق به مقام معظم رهبری می باشد3- آقاین جنتی و روحانی برای این صبر کرده اند که آدم خود را معرفی کنند4- با احترام به آقای ترکمان متاسفانه طبق شنیده ها حاکی است ایشان مانند خرمشاد سازمان را زیره بلیطه جنتی برده است که واقعاً حیف است جناب دکتر ترکمان5- ما از مقام معظم له می خواهیم که شخصه فرهنگی که خود بهتر از از هرکسه دیگه می دانند صاحب کرسی نمایند البته مورد های بسیاری در مورده این تیتر دارم که صحبت را کوتاه می نمایم
آفت این دوران ما بزرگ دیدن خود و کوچک دیدن دیگران است! کارمند سازمان لطفا کارنامه خودت را هم نگاه کن و بعد در مورد بزرگی یا کوچکی قضاوت کن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه شنبه شب 30 درصد ترکمان 50 درصد معزی 10 درصد مصظفوی 5 در صد معیری 5 درصد صالحی امیر
آقای واعظی وزیر ارتباطات که سر رشته ای هم در آن وزارت خانه ندارد بهترین گزینه بود.
Russian Federation
باسلام
شما را به خدا دكتر مصطفي را دوباره بكار بگيرند تا سازمان فرهنگ رشد كند، دكتر مصطفي امتحان خود را داده،من دعا ميكنم،
دکتر مصطفی کیه!منظورت مصطفوی؟آقای ابراهیمی بنده خدا ببین از کجا زیرآب شما را می زنند!می ترسند شما هم مثل ظریف تیم مسکویچی ها را تشکیل بدهی! با امدن مصطفوی میانگین سنی دولت خیلی بالا خواهد رفت و گذشته از این این بنده خدا دیگر در این حوزه چه برنامه ای می تواند داشته باشد؟
من فقط یک مطلب در دفاع از آقای ابراهیمی می خواهم به آقای روحانی بگویم:آقای روحانی چطور شما انتظار دارید از دیگران که پیام اکثریت مردم در 24خرداد را درک کنند اما خودتان حاصر نیستید پیام رای اکثریت شورا عالی سازمان را درک و بپذیرید!شما که می گفتید من یک حقوقدان هستم! آقای ابراهیمی اگر هم رئیس سازمان فرهنگ نشود قضیه او در اثبات خلاف ادعاهای جنابعالی در پرونده تان ثبت خواهد شد

جانبازی در بدر
فرهاد
باید به آقای جنتی بابت انتخاب آقای ابراهیمی به ریاست سازمان تبریک گفت. ایشان فردی زحمت کش و از نظر علمی سطح بالایی هستند. یادمان نرود آقای ابراهیمی در سال 85 وقتی که مدير كل فرهنگي آسيا و اقيانوسيه سازمان بودند از طرف نهمين جشنواره شهيد رجايي كه به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به عنوان مدير نمونه سال 85 انتخاب شدند و لوح تقديري از وزير وقت ارشاد گرفتند. حال من یک سوالی دارم که آیا کسی که در سازمان بوده بهتر مشکلات کارکنان را بهتر می داند یا اینکه شخصی بیرون از سازمان بیاید؟ امیدوام هر چه زودتر حکم ریاست آقای ابراهیمی امضاء شود.
کارمندسازمان
Iran, Islamic Republic of
تیم دکتر .... سازمان رو... کشاند و باعث تنزل جایگاه سازمان شد.
كارمندسازمان
Iran, Islamic Republic of
اقاي روحاني از اقاي اشنا خط ميگيرند چرا به سازمانيها اعتمادنمي كنند يكبار هم شده سازمان را به خود ما بدهيد بعداگر عملكرد ما بعد بود ان وقت اعتراض كنيد تا كي همش از بيرون با اتوبوس بياند سازمان هيچ كاري هم بلد نيستند از ارتش نيرو ميارند جاي فرهنگي بس كنيد
كارشناس فرهنگي سازمان
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ادب
اميدوارم اظهار نظرها صادقانه باشد نه از روي اغراض شخصي
فلسفه تأسيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براساس نظر و فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر عدم موازي كاري نهادهاي فرهنگي كشورمان در خارج از كشور بود كه متأسفانه مدتي پس از تأسيس سازمان اين امر محقق نشد و نهادهايي همچون مجمع جهاني اهل بيت(ع) و مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي كماكان و حتي شايد با شدت بيشتري به روند سابق خود ادامه دادند و تنها اتفاقي كه افتاد اين بود كه رايزني هاي فرهنگي از زير مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خارج شدند.
به نظر بنده رایزني هاي فرهنگي در خارج از كشور نمايندگان فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستند يعني وظيفه شناساندن فرهنگ و تمدن ايران اسلامي را برعهده دارند و از آنجاكه مسئول و متولي امور فرهنگي از وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و همچنين به دليل عدم تحقق نظر رهبر معظم انقلاب مبني بر عدم موازي كاري، بنابراين مناسب و ضروري است در نحوه ادامه كار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تجديد نظر شود.
در حال حاضر در بخش بين الملل سازمان (ادارات كل منطقه اي) كارشناسان خبره و باتجربه و متعهد و متدين فراوانند ولي به دليل اينكه انتخاب رايزنان و وابستگان فرهنگي بويژه پس از تأسيس سازمان سليقه اي شده (اتفاقي كه تا پيش از تأسيس سازمان فرهنگ به ندرت صورت مي گرفت و اعزام ها بيشتر از درون مجموعه فرهنگي كشور انجام مي شد) كمتر از اين افراد استفاده مي شود و به دليل دوره اي بودن رياست سازمان تا آنجا كه مي شود رؤسا افراد را براساس شناخت شخصي خود انتخاب مي كنند.
در حال حاضر كه زمام امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دست شخصي متدين و متعهد و شناخته شده در عرصه فرهنگ بين الملل (كه مدت زيادي مسئوليت رايزني هاي فرهنگي را عهده دار بوده است) يعني آقاي علي جنتي قرار گرفته، به نظر مي رسد بازگشت به وضعيت قبلي يعني ايجاد معاونت بين الملل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بهترين راه حل است. سازمان فرهنگ درحال حاضر بيش از 1000 نفر پرسنل دارد كه تنها حدود 200 نفر كارشناس فرهنگي (با احتساب نمايندگان اعزام شده) دارد و مابقي در بخش هاي اداري و پشتيباني مشغول بكارند. اگر معاونت بين الملل در وزارت خانه ايجاد شود بيش از 70% نيروها مازاد خواهند بود كه مي توان آنها را با مبلغ مناسبي بازخريد نمود و از عريض و طويل كردن نهادهاي دولتي كه فايده اي براي كشور و نظام ندارد جلوگيري كرد.
اينكه چه كسي رئيس سازمان شود مهم نيست مهم ثبات در تدوين راهبرد براي فعاليت فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور است بويژه در شرايط حساس كنوني كه همه نگاه ها در منطقه به ايران اسلامي است. هركس كه رئيس اين سازمان شده است در حد توان و ظرفيت خودش كار كرده است و به هيچ وجه قصد سوئي براي به بن بست كشيدن سازمان نداشته است از حضراتي همچون آيت الله تسخيري گرفته تا استاد فرهيخته جناب دكتر خرمشاد.. ولي اقتضاي طبيعي اين سازمان همين است كه رئيس سازمان در پايان دوره رياست خود با آماج حملات و انتقادات مواجه گردد ..
البته اينكه فردي كه قرار است مسئوليت رايزني هاي فرهنگي را برعهده گيرد از درون بدنه كارشناسي سازمان باشد ايده آل خواهد بود و انتخاب جناب ابراهيمي تركمان از مديران فرهنگي با سابقه سازمان نيز از اين امر مستثناء نخواهد بود.
از اطاله كلام پوزش مي طلبم.
كارشناس فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
كارشناس فرهنگي عزيز سلام عليكم
با احترام
مباحثي در اين خصوص به عرض مي رسانم:
اگر بنا به تعديل نيرو باشد بايد گفت كه بهترين راهكار تعطيلي اين سازمان مي باشد شما كارشناسان در معاونت بين الملل و فرهنگي آيا درطول روز 1 ساعت كاری مفيد انجام مي دهيد آيا شما كاره دوم نداريد ؟ آيا شما به عنوان مجتمع در روز چند با مي آييد؟ و سر از جاي ديگر در مي آوريد همه ي شما 20 و اندي سال سابقه داريد راه را براي جوانان بازكنيد بست است همه شماها را مي شناسند چه كساني هستيد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اقاي روحاني بايد به راي اعضائ شوراي عالي احترام بگذارد وبا تحريك مشاورين خود سازمان رابلاتكليف نگذارد
Iran, Islamic Republic of
عزيزاني كه نظرات خود را منعكس كرديد، مشكل اصلي سازمان ساختار آن است. تا اين مسئله حل نشود ، راه به جايي نمي برد. يعني اثر گذاري آن كمتر خواهد بود.
حرف حساب
Iran, Islamic Republic of
كارشناس فرهنگي محترم حتما شما هم جز اين 70 درصد هستي وگر نه اين گونه اظهار نظر نمي كردي مگر شما جز خريد و فروش كارديگري هم داري اگر امثال شما كارشناسان فرهنگي فقط كار كشور مربوط را به درستي انجام مي دادي رايزن شما در به در به دنبال كار ههاي مربوط در سازمان الاف نمي شد
كارمندسازمان
Iran, Islamic Republic of
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه مطابق اساسنامه، عهده دار سياست گذاري و راهبري كليه فعاليتهاي فرهنگي و تبليغي در خارج از كشور بود و در حقيقت ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران را در خارج از كشور مديريت مي كند، براي عملي نمودن وظايف خود اهداف ده گانه اي را ترسيم و كليه فعاليتها را بر اساس اين اهداف عملي مي سازد. با نگاهي به اهداف و شرح وظايف سازمان و نيز گستره نمايندگي هاي فرهنگي سازمان در بيش از 70 كشور جهان و عرصه هاي متفاوت فعاليت ها، اين دشواري را بهتر مي توان حس نمود. علاوه بر اين، فعاليت فرهنگي از چنان ظرافت و دقتي برخوردار است كه زوايا و تاثيرات آن را شايد نتوان ترسيم كرد.
مهمترين فعاليت هاي اين سازمان بصورت فهرست وار عبارتند از :
- برگزاري بيش از 35 نشست در خصوص گفتگوي بين اديان
- برگزاري 755 مورد سمينار، اجلاس، كنفرانس و ميزگرد با هدف معرفي و ترويج فرهنگ اهل بيت (ع)
- توسعه ارتباط با انجمن ها ، سازمانهاي اسلامي و مراكز اسلام شناسي(199مورد)
- برگزاري مناسبت هاي اسلامي ، انقلابي و ايراني (851 مورد)
- شركت فعالانه در مناسبت ها و جشنواره هاي كشورهاي ديگر در چارچوب همكاريهاي دو جانبه (118 مورد)
- برگزاري نمايشگاه هاي كتاب و محصولات فرهنگي(407 مورد )
- ايجاد ارتباط با موسسات فرهنگي ديگر كشورها (758 مورد)
- تاسيس و راه اندازي انجمن دوستي و اتاق هاي ايران (62 مورد )
- تاسيس يا فعال سازي كرسي هاي زبان فارسي و ايران شناسي در دانشگاه هاي كشورهاي خارجي، داير نمودن كلاسهاي درس زبان فارسي ، برگزاري دوره هاي بازآموزي زبان فارسي در ايران(863 مورد)
- تاليف، ترجمه و نشرمتون ديني، خريد كتابهاي چاپي و خطي و غيره (976 مورد)
- انجام و حمايت از پروژه هاي تحقيقي(309 مورد )
- تهيه برنامه هاي تلويزيوني براي پخش از صدا و سيماي ايران و نيز راديو و تلويزيونهاي كشورهاي مختلف(124 برنامه)
- برگزاري مسابقه به منظور ترويج فرهنگ غني اسلامي و شيعي (199 مورد )
- برگزاري نمايشگاه هاي كتاب ، نرم افزارهاي چند رسانه اي ، آثار فاخر هنري و فيلم و عكس (260 مورد)
Iran, Islamic Republic of
واقعا عجب کارهای مفیدی انجام داده این سازمان !!!!!!
کارمند سازمان
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي يك حياط خلوت نيست بلكه ايجاد شده است تا انديشه انقلاب اسلامي را در جهان منتشر كند. اين سازمان قرار نيست تا در كنار وزارت ارشاد، يك وزارت ارشاد ديگري باشد بلكه كار فرهنگي در خارج ازكشور بسيار دشوارتر از كار ديپلماتيك است. رايزنان فرهنگي اين سازمان ، تفكر انقلاب اسلامي را در جهان ترويج مي كنند. معتقدم أنها مجاهدان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور هستند و سلوكشان، تفكرشان و نوع نگاه سياسي‌ شان تداعي كننده تفكر انقلابي و آرمان‌هاي امام خميني(ره) در جهان مي باشد. همانند شهداي اقتدار فرهنگي از جمله حجت الاسلام و المسلمين ابراهيم انصاري و شهيدرحيمي.
براي ارتقاي اين سازمان پيشنهاد مي شود كه به طور مستقيم زير نظر وزارت امور خارجه اداره شود زيرا ديدگاه وزارت امور خارجه ديپلماتيك و بين‌المللي است،حال آنكه وزارت ارشاد بيشتر نگاهي داخلي دارد و با مسائل داخلي مواجه است واز سوي ديگر اگربخشي ازاعتبارات وزارت امور خارجه به سازمان انتقال يابد ، تراز اداري و مالي سازمان با وزارت امور خارجه يكسان مي‌شود و مشكلات موجود از ميان خواهد ‌رفت.
صالح
Iran, Islamic Republic of
با سلام
خدا خادمين به اسلام و نظام و مردم رو در هر جايي كه هستند توفيق دهد تا باعث سربلندي ايران عزيز شوند.
سازمان
Iran, Islamic Republic of
طبق آخرين خبر از حوزه وزارتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ظاهرا آقاي جنتي آقاي روحاني را متقاعد كرده اند كه آقاي ... هفته آينده معارفه شوند.
منتظران رییس
Iran, Islamic Republic of
امشب در شورای انقلاب فرهنگی 90 درصد تکلیف روشن می شود هنوز روحانی آقای دکنر ترکمان را برای صندلی ریاست انتخاب نکرده باید تا فردا منتظر بود
دربدر های سازمان
Iran, Islamic Republic of
ترکمان اگر بیاید بچه های....
اين سازمان از اساس مشکل دارد ....
دوستان عزیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هر تصمیمی که رئیس جمهور بگیرد یقینا به نفع همه است. ارتقاء سازمان خواست نیروهای دلسوز سازمان و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است
كشوري هستيم داراي حكومت اسلامي وقانون اسامي كه تمامي مسئولين بلند پايه كشور نمايندگان مجلس و وزرا ومديران نهاد هاي اصلي كشور ومديران شركتها طبق قانون اساسي مومن ومدير ومدبر مي باشند ولي هر روز وابستگي كشور به نفت بيشتر مي شود وتورم وگراني بيشتر مي گردد ....
غلام رضا
به نظر مي رسد بهتر است رياست سازمان با تدبير مقام معظم رهبري انتخاب شود ضمنا به نظر مي رسد إز داخل سازمان نباشد بهتر است شاهد بوده إيم كساني كه روزي إز كنار سازمان به شهرت و منزلت رسيدند امروزه در كنار وزير محترم إرشاد ....
سانسور دیگر جایی ندارد
متاسفم که چیپ ترین مطلب را منعکس می کنید اما مطلب مارا نه