پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
آیت الله مصباح یزدی

برخوردهای غیر علمی موجب توقف رشد علم

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب: 265567
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تفسیر معارف اهل بیت(ع) با استفاده از عقل ممکن است، تاکید کرد: فلسفه خدمت زیادی به دین کرده و باید مباحث علمی و فلسفی به صورت آزادانه و در فضایی مناسب بحث و بررسی شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت‌ الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار مسئولان و اعضای انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه با ایشان در سخنانی با اشاره به عمر کوتاه معرفت شناسی فلسفه اضافه کرد: علامه طباطبایی و شهید مطهری در زمره نخستین کسانی هستند که در زمینه معرفت شناسی فلسفه در کشور گام برداشتند و محصول آن تالیف کتاب روش رئالیسم علامه طباطبایی است که کاری بسیار شجاعانه بود.
 
وی با بیان اینکه طرح مسائل جدید در فلسفه از جمله کارهای شجاعانه ای بود که توسط علامه طباطبایی و شاگرد ایشان شهید مطهری در حوزه مطرح شد اظهار داشت: این اقدام شجاعانه موجب خیر و برکت برای حوزه علمیه شد و مسایل تحلیلی معرفت شناسی فلسفه بیان شد.
 
تحولات مثبت در فلسفه به برکت انقلاب
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان اینکه انقلاب اسلامی موجب ایجاد برکات زیادی در همه عرصه ها از جمله زمینه های علمی شده است ادامه داد: امروز در مقایسه با دهه های گذشته تحولات مثبت بسیار زیادی در زمینه فلسفه در حوزه مطرح شده به گونه ای که می توان گفت حرکت جدیدی صورت گرفته و فلسفه از حالت بستگی و خشکی آمیخته به تعصب خارج شده است.
 
وی با اشاره به نقش امام در این عرصه و تربیت شاگردانی در این زمینه افزود: قبل از انقلاب اسلامی فلسفه در حوزه رونقی نداشت و حتی قبل از علامه طباطبایی کسانی فلسفه را مورد توجه قرار دادند اما نتوانستند آن را ادامه بدهند ولی علامه با همه فشارها و ناملایمات با سیره ای حکیمانه و دور از جنجال کار خود را پیش برد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با تاکید بر پرهیز از پیشداوری و تعصب در عرصه علم بیان داشت: آسیب شناسی و بررسی کمبودهای فلسفه و تعامل مناسب با مخالفان علمی موضوعی ضروری است زیرا برخوردهای نامناسب موجب تضعیف علم می شود.
 
وی ورود ادبیات نادرست به فلسفه را از آسیبهای این علم برشمرد و اظهار داشت: برخی تعابیر درباره وحدت وجود و موجود و ... باید رقیقتر مطرح می شد تا واکنشهای تند دیگران را به همراه نداشته باشد و آثار آن هم اکنون هم دیده می شود و گاهی شاهدیم در سطوح عالی حوزه علمیه هم از بحث ‌ها و حتی کلمه فلسفه و عرفان احتراز می کنند.
 
آیت الله مصباح با بیان اینکه پویایی فقه شیعه به علت آزادبودن مباحث است و حتی دو مرجع در مورد مسائل متضاد درس و بحث دارند اضافه کرد: همین عامل باعث پویایی فقه شیعه شده و در عرصه فلسفه هم باید این موضوع وجود داشته باشد تا آراء متضاد مطرح و این علم پیشرفت کند.
 
تاکید بر طرح آزادانه مباحث علمی
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر تنقیح مطالب علمی در محیط های علمی و بحث و درس افزود: نباید از اختلاف در مباحث علمی و نظری ترسید و جلوی کرسی های علمی گرفته شود بلکه باید در محیط های علمی درباره موضوعات بحث صورت گیرد و مسائل علمی تبیین شود.
 
علامه مصباح یزدی با بیان اینکه کار فلسفه استفاده از قواعد عقلی است ادامه داد: تمسک جستن به برخی روایات نادرست برای زیر سئوال بردن فلسفه نادرست است زیرا نمی توان به روایتی که معلوم نیست سند آن درست است یا نه تمسک و استناد کرد.
 
رئیس موسسه امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه کار فلسلفه مبتنی بر عقل است اضافه کرد: کتاب و سنت هم بر استفاده از عقل برای پیداکردن راه حل تاکید می کنند و در این صورت باید یافته های عقلی را با کتاب و سنت تطبیق دهیم البته با روایاتی که سندیت آن محرز و نه مشکوک است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فلسفه خدمات زیادی به دین کرده و می کند بیان داشت: معارف اسلامی در قرآن و در کلمات ائمه (ع) است و این معارف را باید با مباحث عقلی و فلسفی تفسیر کرد و می توان بسیاری از معماها که در روایات مطرح است را از این طریق برطرف کرد.
 
وی تاکید کرد: افرادی که در حوزه های علمی و نقد و بررسی آراء و اندیشه ‎ها فعالیت دارند باید مراقب باشند که این بحث ‎ها در فضای علمی و صمیمی و دور از تکفیر و تخریب مطرح شود.
 
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: برخوردهای نامناسب و غیر علمی موجب توقف رشد علم و دستاوردهای آن خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *