شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۷

"قانونمندكردن صيغه به نفع زن است"

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 225788
خيلي از افراد شرايط ازدواج دايم را ندارند و مي‌خواهند محرم باشند مثلا دانشجو هستند، مي‌خواهند درس بخوانند و اين افراد با اجازه پدر مي‌توانند ازدواج موقتي را داشته باشند و اين بهتر از اين است كه دو دانشجوي دختر و پسر رابطه نامشروع با يكديگر داشته باشند و ازدواج موقت مي‌تواند از بسياري از مفاسد جلوگيري كند.
يك وكيل دادگستري گفت: وجود لايحه حمايت خانواده مي‌تواند بخشي از حمايت‌هاي لازم در مورد بانوان را تامين كند. قوانيني كه حامي و موجب استحكام خانواده باشد، عموما قوانين خوبي هستند.

عباس برزگر در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: لايحه حمايت خانواده همان طور كه از مدت‌ها قبل مطرح بود و حتي جلسات كارشناسي آن در كميته بانوان و جوانان مجمع تشخيص مصحلت نظام نيز بحث شد، مي‌تواند بخشي از حمايت‌هاي لازم درخصوص بانوان را تامين كند، بنابراين هميشه قوانيني كه حامي و موجب استحكام خانواده باشد، لايحه و قانون خوبي خواهد بود و از اين جهت بايد با ديد مثبت به آن نگاه شود.

وي ادامه داد: مهريه و ازدواج موقت دو مقوله جدا از يكديگر است، اما در بحث مهريه ميزان مشخصي در اسلام يا قوانين پيش‌بيني نشده است و تعيين مهريه در اختيار زوجين است ولي مهريه‌هاي سنگين هميشه عامل خوشبختي زوجين نيست. همچنين در اسلام نيز مهريه سبك مورد تاييد و تشويق قرار گرفته است. چه بسا مهريه‌هاي سنگين باعث مي‌شود زوجين در سنين اول جواني با يك صحبتي كه باعث اختلاف‌شان مي‌شود، با دعوي به دنبال جدايي بروند.

اين وكيل دادگستري خاطرنشان كرد: پيش‌بيني اين موضوع كه تا 110 سكه شامل ماده 2 نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي مي‌شود، يك اقدام احتياطي است و اين تصميمات يك بخشش كارشناسي است و بخش ديگرش مصلحتي است و مي‌تواند تا حدودي موثر باشد زيرا زندان‌هاي ما پر از زندانياني است كه به دليل بدهكاري مالي مربوط به مهريه در زندان به سر مي‌برند. دولت نيز نمي‌تواند مهريه‌هاي همه افراد را بپردازد چون اگر دولت اين كار را انجام دهد گاهي موجب تباني زوجين مي‌شود به اين صورت كه زوجين با به وجود آوردن اختلاف صوري، خواهان دريافت مهريه از دولت مي‌شوند كه اين موضوع نيز به صلاح جامعه نيست.

برزگر عنوان كرد: تعيين 110 سكه به اين معنا نيست كه افراد نمي‌توانند بيش از 110 سكه مهريه تعيين كنند، در حال حاضر سكه به عنوان مهريه رسم شده است و در گذشته سكه به عنوان مهريه تعيين نمي‌شد و معمولا وجه نقد بود اما سكه در حال حاضر به عنوان مهريه در جامعه عرف شده است و دولت و نظام ناچار است براي كنترل اين موضوع قوانيني را وضع كند.

اين حقوقدان در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا تعيين 110 سكه مي‌تواند مشكل تراكم پرونده در محاكم خانواده را كم كند، بيان كرد: در مورد اين موضوع نمي‌توان در حال حاضر قضاوت كرد، اما در بخش نتيجه‌گيري اين موضوع، به نظر مي‌رسد كار كارشناسي لازم صورت نگرفته است، در بحث ورودي پرونده‌ها به قوه قضاييه بايد ريشه اين پرونده‌ها شناسايي و از آن پيشگيري كنند، اما متاسفانه ما هميشه در برخورد با مشكلات به دنبال شناسايي علت و پيشگيري كه مهم‌ترين بخش است، نمي‌رويم.

وي با بيان اينكه قانونمند كردن صيغه در لايحه حمايت خانواده به نفع زن و جامعه است، تصريح كرد: ازدواج موقت يكي از بحث‌هاي چندين ساله در جامعه ما است، اين را به عنوان يك ضرورت نه اصل در جامعه مي‌توان پذيرفت، زيرا اصل در جامعه و دين ما بر ازدواج دايم است، اما ازدواج موقت براي خانواده‌هايي كه سرپرست خود را از دست مي‌دهند، يك نوع حمايت اجتماعي و عاطفي محسوب مي‌شود، اما يكي از تبعات منفي ازدواج موقت اين است كه ممكن است فرزند مشتركي متولد شود اما بي سرپرست باشد و حامي مناسبي نداشته باشد، اما از تبعات مثبت آن اين است كه خيلي از افراد شرايط ازدواج دايم را ندارند و مي‌خواهند محرم باشند مثلا دانشجو هستند، مي‌خواهند درس بخوانند و اين افراد با اجازه پدر مي‌توانند ازدواج موقتي را داشته باشند و اين بهتر از اين است كه دو دانشجوي دختر و پسر رابطه نامشروع با يكديگر داشته باشند و ازدواج موقت مي‌تواند از بسياري از مفاسد جلوگيري كند.

اين حقوقدان تاكيد كرد: ازدواج موقت يك ضرورت براي خانواده‌هايي است كه سرپرست خود را از دست مي‌دهند، ازدواج موقت را قانونمند نمي‌كنند كه هركس هركاري كه خواست انجام دهد، بلكه به دليل ضروريات جامعه است و دولت و مجلس درصدد قانونمند اين موضوع است و نتيجه اين در اجرا مشخص مي‌شود كه چه مقدار داراي آثار مثبت و منفي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
جای این حرفا بهتر بدونید اون نگون بختی که قدرت ازدواج نداره به خاطر مسایل مالی عقب نشسته وگرنه اگه پول داشت جای صیغه ازدواج دایم می کرد!!
Iran, Islamic Republic of
نهادینه وقانونی شدن صیغه به نفع کشور و جامعه است و از فحشا و تجاوزات وحشیانه جنسی در کشور پیشگیری میکند.
Iran, Islamic Republic of
شما از خانواده هايي كه سرپرست خود را از دست داده اند صحبت كرده ايد. ايا اين كار درستي است كه شخصي براي اينكه يك خانوادة به اصطلاح بي سرپرست را نجات بدهد، خانوادة اصلي خود را در معرض نابودي قرار بدهد؟ چرا دولت براي اين خانواده ها فكري نمي كند؟ چرا بايد شوهر و پدر يك خانواده ي ديگر به فكر آنها باشد؟ در اين شرايط كه اكثر زنان شاغلند و درامدشان به طور اشتراكي براي خانه و خانواده خرج مي شود چه لزومي دارد كه مردها را تشويق كنيد با اين كار به شريك مالي خود يعني هسرشان پشت پا بزنند؟
مگه هرکس ازدواج موقت میکنه-خانمای بی سرپرست فقط برای پول هست؟! آدم به همون دلیلی که بار اول ازدواج می کنه بعدش هم میتونه ازدواج کنه.نیازهای عاطفی، غریزی، داشتن خانواده کامل و...البته خدا هم گفته اگر کسی توانایی اداره دو تا همسر -چه دائم چه موقت- رو نداره حق نداره این کارو بکنه.ضمنا ما هم حق نداریم به زنان بیوه یا دختران مجرد بگیم فقط با حمایت مالی از ازدواج صرف نظر کنید.مثل اینکه به یه پسر جوون بگن کلی بهت پول میدیم ولی زن نگیر.هرچیزی سرجای خودش
Canada
پیامبر اکرم هم برای حمایت مالی خانواده های بی سرپرست ...
Iran, Islamic Republic of
واقعیت اینه که اگر راهکاری برای ارتباط مشروع و متعهدانه جنس مخالف اندیشیده نشود این انحراف بوجود آمده شدت بیشتری پیدا میکنه، تنها یکی از عواملی که باعث میشه افراد ازدواج دایم نکنند مساله مالی است. خیلی ها نمی خواهند زیر بار تعهد برند. به هر حال ازدواج موقت یک راهکار اساسی و اصلی به هیچ عنوان نیست بلکه یک راهی برای جلوگیری از مفسده و گناه است که عقل و شرع حکم می کند که قانونی باشد و فرایند انجام روشن و شفافی داشته باشد تا جلوی عواقب منفی آن گرفته شود.
Iran, Islamic Republic of
از هر منظری که نگاه کنید ازدواج موقت خصوصا در شرایط فعلی جامعه یک ضرورت است...