جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۵

کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات 92

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 224470
حدود یک سال به انتخابات حساس ریاست جمهوری یازدهم زمان باقی مانده است اما کم کم زمزمه های انتخاباتی شدت گرفته است. از آنجا که در این انتخابات فردی جدید برای ریاست جمهوری انتخاب می شود، حساسیت و اهمیت آن دوچندان شده است.
به گزارش جهان به نقل از سایت سوک بسیاری از جریانات سیاسی کشور از هم اکنون و حتی از سال گذشته برنامه ریزی های خود را برای تصاحب تک کرسی ریاست قوه مجریه آغاز کرده اند. آخرین خبرها حکایت از تکاپوی سخت و سنگین گروه های اصولگرا و اصلاح طلب برای موفقیت در انتخابات دارد.

اصلاح طلبان که در انتخابات و حوادث و فتنه سال 88 دچار شکست های سنگینی شدند و علاوه بر عدم اقبال مردم با ساختارشکنی برخی حامیان و بزرگانشان روبرو شدند تا جایی که دچار سقوطی سنگین در عرصه سیاسی شدند و حتی نتوانستند یک فراکسیون اصلاح طلب در مجلس نهم داشته باشند اکنون مجددا در صدد احیای جریان خود برآمده اند.

بر پایه این گزارش آنها از ابتدای سال جاری ستادهای انتخابات خود را برای ارتباط با بدنه اجتماعی فعال کرده اند و تصمیم دارند در انتخابات 92 با جدیت وارد شوند.

به گزارش خبرنگار سوک در این راستا آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی اخیرا دیدارهایی با اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم –که یک تشکل اصلاح طلب است- و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت های اصلاح طلب داشته است.

در این دیدارها پس از بحث و بررسی فروان درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قرار بر این شده که اصلاح طلبان فعالانه و همراه با معرفی یک کاندیدای واحد وارد عرصه انتخابات شوند تا بدین طریق احیا گشته و به صحنه سیاسی کشور بازگردند.

بر اساس این گزارش در نتیجه این جلسات مقرر شده که سیدمحمد خاتمی به عنوان کاندیدای اصلی و اول اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معرفی شود چرا که با توجه به شرکت وی در انتخابات مجلس و محبوبیت نسبی در میان احزاب مختلف اصلاح طلب شانس بیشتری نسبت به سایر نامزدها دارد.

همچنین از سید حسن خمینی (نوه امام خمینی) به عنوان کاندیدای میانی جریان اصلاحات نام برده شده است. گرچه برخی از شخصیت های اصلاح طلب معتقد بوده اند که سیدحسن بخاطر نسبتش به بنیانگزار انقلاب اسلامی از محبوبیت بالایی برخوردار است اما برخی دیگر از چهره های اصلاح طلب مخالف کاندیداتوری وی هستند.

از " محمدرضا عارف " عضو مجمع تشخیص مصلحت و معاون اول دولت اصلاحات به عنوان " گزینه حداقلی " اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نام برده شده است.

از سوی دیگر شنیده شده که در جلسه اصلاح طلبان مقرر شده که چنانچه فضا به سمتی رفت که هیچ کدام از این سه گزینه نتوانستند وارد عرصه انتخابات شوند، جریان اصلاحات در میان چهره های اصولگرا، ولایتی را بر دیگران ترجیح دهد و از وی حمایت کند. در همین راستا سایت مشرق چندی پیش نوشت: آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه ای گفته است اگر ولایتی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود علاوه بر رای اصولگرایان، می تواند نظر مثبت اصلاح طلبان را نیز جلب نموده و یک اجماع ملی را رقم بزند.

گفته شده که با توجه به تعطیلی احزابی همچون جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین و همچنین موضع منفی جامعه نسبت به مجمع روحانیون مبارز قرار است از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی حزب کارگزاران (با توجه به نزدیکی این حزب به هاشمی رفسنجانی) در انتخابات آینده بهره برداری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اين حرفها دردي را دوا نمي كند.
Serbia
اینها میخوان ولایتی را وسط بکشند تا رای کاندیدای احتمالی اصولگرا (جلیلی یا دیگران) را بشکنند و در دقیقه 90 کاندیدای خودشان را مانند سال 76 به مردم قالب کنند.
فقط محسن رضایی
United States
همه اش گمانه زنی است و واقعیت ندارد . به نظر من کاندیدای آنها شخص گم نامتر است و با شعاری جدید و فرمی جدید و به نام دفاع از ولایت فقیه و قانون و رفع گرانی و از این خزعبلات پا به عرصه انتخابات می گذارد و احتمالا روحانی هم باشد .
مهدی
خدا کنه یکی انتخاب بشه که سزاوارش باشه ... هر کسی که به وضع اینترنت ایران سامان بده من به اون رای میدم